مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عددی ضریب نیروی‌پسا دو هندسه چترگون دوبعدی متوالی با فرض نفوذپذیری

نویسندگان
1 استادیار-پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
2 کارشناسی ارشد مهندسی فضایی- کارشناس پژوهشی پژوهشکده سامانه های فضانوردی
چکیده
در تحقیق حاضر، ابتدا نفوذپذیری یک پارچه متداول در ساخت کانوپی چترها،با انجام آزمایش موردبررسی قرار گرفت و با استخراج ضرایب معادله اصلاح‌شده دارسی،مدل‌سازی برای نمونه مشابه آزمایش انجام و نتایج با آزمایش تجربی مقایسه و صحت سنجی شد. سپس این ضرایب برای مدل‌سازی نیمه تجربی هندسه چترگون دوبعدی نفوذپذیر استفاده شد. در نظر گرفتن فرض نفوذپذیری موجب کاهش 39 درصدی ضریب پسا نسبت به کانوپی نفوذناپذیر شد. در مقایسه نتایج کانوپی صلب و نفوذپذیر،تغییرات مقدار ضریب پسا،تفاوت توزیع فشار و خطوط جریان پیرامون کانوپی ها بیانگر میزان اهمیت در نظر گرفت نفوذپذیری در شبیه‌سازی عددی کانوپی چتر است. جهت ساده‌سازی و بالا بردن سرعت حل،کانوپی ها به‌صورت نیم‌دایره و دوبعدی فرض شدند. سپس با درنظر گرفتن فرض نفوذپذیری،شبیه‌سازی عددی چترهای گروهی به شکل دوتایی و پشت سرهم در شرایط چیدمانی مختلف به کمک فلوئنت در حالت دوبعدی انجام‌ گرفت. چیدمان چترهای پشت سرهم جهت کاهش شوک هنگام باز شدن چتر اصلی بکار گرفته می‌شود. جهت شبیه‌سازی شرایط حقیقی فرود، جابجایی نسبی افقی کانوپی پائین نسبت به کانوپی بالا نیز در نظر گرفته‌شده است. با تحلیل جریان در اطراف کانوپی چترها و چگونگی اثرات تداخلی جریان، افت پسا و کارایی در حالت‌های مختلف برای هر کانوپی بررسی شد. در چترهای درنظر گرفته‌شده، قطر چتر جلوئی نصف چتر پشتی درنظر گرفته‌شده است. نتایج، اهمیت بررسی افت پسا در موقعیت‌های چیدمانی مختلف را نشان می‌دهد. پس از مطالعه فاصله‌های پشت‌به‌پشت دو کانوپی نسبت به هم، فاصله عمودی یک برابر قطر چتر پایینی کمترین افت پسا را نشان داد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical investigation of drag coefficients in 2D parachute-like bodies with permeability assumption

نویسندگان English

Faezeh Rasi 1
Iman Laraibi 2
چکیده English

In current study, for a special fabric that is used for parachute canopies; the permeability of the canopy has been estimated empirically and numerically. Moreover, the coefficients of Darcy's equation resulted from experiment, used in 2D numerical simulation of a single parachute-like body. Assuming permeability for the fabric, the drag coefficient was showed a 39 percent decrease rather than solid canopy. Comparison between solid canopy and permeable one, showed significant differences in the results, especially in streamlines and pressure distribution. In order to diminish the numerical effort, the canopies were taken as 2D hemi-spherical porous cups. So-called two dimensional numerical simulations using FLUENT® software was conducted on a group of paired permeable with two different diameters in various vertical and horizontal distances. The diameter of lower canopy was considered as half of the upper one. Tandem canopies use in order to reduce the inflation shock of main parachute. The lateral relative displacement of lower canopy to upper one has been considered in order to stimulate true descending conditions. The results showed the interaction between flow fields of canopies has strong effect on drag coefficient of the cluster parachutes. Therefore, determining the length of the risers as the vertical distance and relative diameter of parachutes and their interactions found to have tremendous effect in designing cluster parachutes. The study showed that the most desirable longitudinal distance between two canopies was equal to the diameter of lower canopy.

کلیدواژه‌ها English

Parachute
permeability
Drag
Cluster
Interaction