مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مدل سازی ترمودینامیکی یک واحد توان کمکی مجهز به پیل سوختی اکسید جامد لوله ای با کاربرد در سیستم های پیشرانش هوایی

نویسندگان
1 استادیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر - مجتمع دانشگاهی هوافضا
2 عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 کارشناس ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده
قابلیت پیل‌های‌سوختی اکسید‌‌جامد در ترکیب با سیکل توربین گاز سبب شده است که سیستم ترکیبی حاصل به عنوان یک سیستم تولید توان جدید مد نظر پژوهشگران مختلف قرار گیرد. از کاربردهای مهم این نوع سیستم‌های هیبریدی استفاده از آنها در واحدهای پیشرانش هواپیماهای بدون سرنشین و مسافربری به عنوان واحد توان کمکی می‌باشد. هدف عمده این تحقیق طراحی یک سیستم تولید توان کمکی هیبریدی مجهز به پیل‌سوختی اکسید جامد است که در آینده نزدیک یکی از نیازهای اساسی جهت تولید توان الکتریکی در هواپیماهای بزرگ خواهد بود. پارامترهای طراحی و متغیرهای تصمیم‌گیری در تحلیل سیستم، نسبت فشار کمپرسور، دمای گازهای ورودی به توربین و تعداد سلول پیل انتخاب شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که افزایش فشار کاری سیستم سبب کاهش دمای گازهای خروجی از توربین و دمای کاری پیل شده و این مساله به شدت بر روی توان تولیدی و راندمان الکتریکی سیستم اثر می‌گذارد. در دمای 1000 درجه سلسیوس برای گازهای ورودی به توربین راندمان الکتریکی سیستم در حدود 49 درصد می‌باشد. حداکثر راندمان الکتریکی سیستم در پیل‌سوختی نیز در حدود 55 درصد برآورد می‌گردد. بررسی نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که در صورت کنترل حرارت تولید شده در پیل و استفاده مفید از آن راندمان کلی سیستم تا حدود 84 درصد قابل افزایش خواهد بود. از طرف دیگر افزایش تعداد سلول‌های توده پیل‌سوختی سبب افزایش راندمان الکتریکی و کاهش راندمان کلی سیستم هیبریدی خواهد شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Thermodynamic Modeling of an Auxiliary Power Unit Equipped to a Tubular Solid Oxide Fuel Cell with Application in Aerospace Power System

نویسندگان English

Jamasb Pirkandi 1
Mostafa Mahmoodi 2
Farhad Amanlo 3
چکیده English

Solid oxide fuel cells competence in combination with gas turbine cycle has caused the obtained synthetic system to become as a new power production system in consideration of different researchers. One of the important applications of this type of hybrid systems is to use them in UAV propulsion systems and in airliners as an APU. The main purpose of this research is design of a hybrid APU equipped to solid oxide fuel cell that would be one of the basic requirements for electric power generation in larger aircrafts in the future. Design parameters and decision-making variables in analysis of this system are the compressor pressure ratio, gas temperatures entrance to turbine and the number of selected cells. The results show that the system’s increasing pressure causes decrease in the temperature of outlet gases from the turbine and the cell’s operating temperature; and this problem severely affects the productivity and efficiency of the electrical system. At 1000 ° C for entrance gases to the turbine, electrical efficiency of system is about 49 percent. Also, the maximum electrical efficiency of the system in fuel cell is estimated to be about 55 percent. The obtained result shows that in case of controlling the generated heat in the cell and effective usage of it, the overall system efficiency will be augmentable about 84 percent. On the other hand, increasing the number of cells will cause increasing electrical efficiency and reducing the overall efficiency of the fuel cell hybrid system.

کلیدواژه‌ها English

Auxiliary Power Unit
Solid oxide fuel cell
Gas Turbine
Hybrid System
Efficiency