مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل پسا فلاتر بالک دوبعدی مافوق صوت با ضخامت متغیر با اثرات لقی، سفتی و میرایی چرخشی و انتقالی غیرخطی

نویسندگان
1 تربیت مدرس
2 استادیار دانشگاه تربیت مدرس
3 امیر کبیر
چکیده
با توجه به اهمیت بال و بالک در سیستم‌های هوافضایی مافوق و کاربرد آن‌ها در پایداری و کنترل و پرواز، بررسی پایداری آیروالاستیک آن‌ها در جریان مافوق صوت دارای اهمیت و کاربرد فراوان است. در تحقیق حاضر مدل بالک مافوق صوت دوبعدی به‌صورت کاملا غیرخطی در بخش سازه و آیرودینامیک فرض شده است. سازه بالک با سفتی و میرایی غیرخطی پیچشی و انتقالی به ترتیب از مرتبه 3 و 2 و لقی حرکت پیچشی و انتقالی، به‌صورت ترکیبی فرض شده است. یک ترکیب سازه‌ای کاملا غیرخطی با اثر میرایی غیرخطی که برای اولین مرتبه مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل دارای نکات مهم و قابل توجهی است که مورد مطالعه قرار گرفته است. همین‌طور، مدل آیرودینامیک پیستون مرتبه 3 غیرخطی برای شبیه‌سازی جریان مافوق صوت اطراف بالک فرض شده است. معادلات غیرخطی حاکم براساس اصل همیلتون و با استفاده از انرژی جنبشی و پتانسیل و کارمجازی مربوط به بالک دوبعدی تعیین شده است. بعد از انتقال معادلات در فضای حالت، با استفاده از روش رانگ-کوتای مرتبه 4 برای تعیین رفتار آشوبناک و سیکل محدود بالک، حل شده‌اند. بالک با سفتی غیرخطی پیچشی، با افزایش سرعت، کاملا رفتار نرم شونده نشان داده است. اما، با حضور سفتی انتقالی، رفتار سازه برای سرعت‌های پایین‌تر سخت شونده است. اثر لقی پیچشی و انتقالی در رفتار پسا فلاتر بالک بسیار پیچیده است و بطور کلی در سرعت‌های کم باعث افزایش ناپایداری شده است. همین‌طور، افزایش سرعت باعث کاهش اثر میرایی در رفتار پسا فلاتر بالک شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Variable Thickness Supersonic Airfoil Post flutter With plunging and pitching free play and Non-linear Damping and Stiffness

نویسندگان English

Hamid Moosazadeh 1
Behzad Ghadiri 2
Puria Zarifian 3
2 Tarbiat Modares University
چکیده English

The application of wing and stabilizer in aerospace vehicle is most important to stability and flight motion. Nonlinear 2D wing is estimated. Nonlinear damping and stiffness with freeplay in plunging and pitching motion is assumed. 2nd order Damping nonlinearity and 3rd order stiffness nonlinearity in pitching and plunging motion is assumed. Fully nonlinear structure with nonlinear 3rd order piston theory aerodynamic is assumed for the first time and result evaluated with different references. The equations are defined with Hamilton principle with the use of kinetic and potential energy and virtual work. They are solved in the state space via the ruge-kuta numerical method to determine chaotic and limit cycle oscillation motion of supersonic airfoil. The result show that as the speed increases, the behavior of 2D wing is softening type with the use of nonlinear rotational stiffness. But, It shows hardening type with the use of transversal nonlinear stiffness. The effect of transversal and rotational freeplay is more complicated than other parameters and increases instability in low speed. In other hand the stability increases with freeplay in high speed. As shown, increase velocity decrease damping effect in post flutter behavior.

کلیدواژه‌ها English

Non-linear stiffness
Non-linear damping
Freeplay
Limit cycle
double-wedge airfoil