مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

کنترل واماندگی دینامیکی یک بالواره با عدد رینولدز پایین به کمک یک تیغه کنترل کننده حباب جدایش (شماره قبلی MME-1502-5864 )

نویسندگان
1 عضو هیات علمی / دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان
2 دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان
چکیده
در مقاله حاضر، کنترل پدیده واماندگی دینامیکی جریان ناپایا پیرامون بالواره ناکا 0012 در اعداد رینولدز پایین (حدود 130000) به صورت عددی و در حالت دو بعدی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، یک تیغه نازک با ارتفاع 0.5 درصد طول وتر به صورت عمودی روی لبه حمله بالواره قرار داده شده است تا از گسترش حباب جدایش آرام لبه حمله روی سطح جلوگیری کند. شبیه‌سازی عددی به‌کار رفته در حل جریان، بر پایه گسسته سازی شارهای جابه‌جایی معادلات ناویر- استوکس ناپایا و آشفته توسط طرح "رو" مرتبه دوم و استفاده از یک روش صریح به شیوه حجم محدود در یک شبکه محاسباتی متحرک می‌باشد. به دلیل اهمیت پارامترهای زمان‌مند در مسأله، دقت زمانی مرتبه دوم به روش گام زمانی دوگانه مورد استفاده قرار گرفته است. برای بررسی پدیده واماندگی دینامیکی از سه الگوی نوسانی با دامنه‌ها و فرکانس‌های مختلف استفاده شده است. همچنین، به منظور تأیید صحت عملکرد برنامه کامپیوتری، تعدادی از نتایج واماندگی استاتیکی و دینامیکی با نتایج تجربی معتبر مقایسه گردیده‌اند. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان داده است که تیغه کنترل حباب تأثیرات قابل قبولی روی کنترل واماندگی دینامیکی داشته؛ به طوری که این تأثیرات با افزایش فرکانس نوسان بیشتر شده است. بهتربن نتیجه حاصل شده، در دامنه زاویه‌ای 5 درجه و فرکانس کاهش یافته 0.15 می‌باشد که محدوده واماندگی ضریب برآ در حدود 50 درصد کاهش داشته و برای ضریب پسا واماندگی قابل ملاحظه‌ای رخ نداده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Dynamic Stall Control of a Low Reynolds Number Airfoil with a Separation Bubble Control Blade

نویسندگان English

Seyed Erfan Salimipour 1
Shima Yazdani 2
1 Quchan University of Advanced Technology
2 faculty member / Quchan University of Advanced Technology
چکیده English

In the present paper, a two dimensional numerical analysis of the dynamic stall phenomenon associated with unsteady flow around the NACA 0012 airfoil at low Reynolds number (Re ≈ 130000) is studied. For this purpose, a thin blade with height of 0.005 chord length was placed vertically on the airfoil to control the bursting of the laminar leading edge separation bubble. The numerical simulation of flow is based on discretization of convective flaxes of the turbulent unsteady Navier-stokes equations by second-order Roe’s scheme and an explicit finite volume method in a moving coordinate system. Because of the importance of the time dependent parameters in the solution, the second-order time accurate is applied by dual time stepping approach. Three oscillating patterns with different frequencies and angular amplitudes were used to study the dynamic stall phenomenon. In order to validate the operation of computer code, some results for static and dynamic stall are compared with experimental data. The results of this study showed that the burst control blade had the acceptable effects on the dynamic stall control; so that these effects were increased while the oscillation frequency was raised. The best result occurs in 5 deg angular amplitude and reduced frequency of 0.15; so that the lift stall reduced 50% and there was not any obvious stall in drag coefficient.

کلیدواژه‌ها English

Dynamic stall
Leading Edge
Bubble Control Blade
Navier-Stokes equations