مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل دینامیکی عملکرد همزمان سیستم تخلیه مخازن سیال و تنظیم کننده سرعت ظاهری پرواز در یک سامانه پیشران مایع

نویسندگان
1 دنشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، دانشکده هوا و فضا
3 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده
این پژوهش به بررسی اثرات همزمانی کارکرد دو سامانه تخلیه همزمان مخازن سیال و تنظیم‌کننده سرعت ظاهری پرواز می‌پردازد. سامانه‌ها به منظور ارسال فرامین کامپیوتر پرواز به موتور و تطبیق رژیم کاری موتور با شرایط بیرونی جسم پرنده مورد استفاده دارند و به سامانه‌های کنترل برون موتوری مشهور می‌باشند. هرکدام از این سامانه‌ها به تنهایی نقشی موثر در دستیابی به پارامترهای نهایی مسیر پرواز مانند جرم و سرعت را ایفا می‌کنند. همزمانی کارکرد این دو سامانه باعث بالا رفتن دقت در برد موشک و توانمندی حمل بار محموله می‌گردد. اثر این سامانه‌ها در جرم و برد نهایی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. بدین جهت با شبیه‌سازی دینامیکیِ کارکرد موتور، در طول زمان ماموریت در پیکره شبیه‌ساز پرواز، امکان ارسال فرامین برای تغییر در رژیم کاری موتور از طریق کارکرد دو سامانه‌ی کنترلی فراهم شده است. برای یک ماموریت مشخص نتایج شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد سامانه‌ی تخلیه همزمان مخازن به تنهایی منجر به افزایش برد و سرعت نهایی انتهای مسیر پرواز شده است و حضور همزمان سامانه‌ی تنظیم کننده سرعت ظاهری با سامانه تخلیه همزمان، رسیدن به این دو مهم را حتی در حضور اغتشاشات مسیر پروازی محقق می‌نماید. از دیگر نتایج این پژوهش دستیابی به بار محموله‌ی بیشتر برای یک ماموریت خاص تحت اثر عملکرد همزمان این دو سامانه می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Dynamic Analysis of Simultaneous usage of Propellant Utilization and Flight’s Apparent Velocity Regulation Systems in Liquid Propellant System

نویسندگان English

Seyed Alireza Jalali Chimeh 1
Hassan Karimi Mazrehshahi 2
Mahyar Naderi Tabrizi 3
2 Faculty of Aerospace Engineering, K. N. Toosi University of Technology
چکیده English

This research discuss about the effect of simultaneous usage of Propellant Utilization (PU) system and Flight Apparent Velocity Regulation (AVR) system. These systems were used for sending OBC commands to engine for adapting the engine working regime with flight conditions and fame to active control systems. Each of PU and AVR systems has an effective roll in access to final parameters such as mass and velocity at the end of active phase and simultaneous usage of these systems lead to increase the range accuracy and payload mass. We study these effects on final parameters in this paper. Therefore, with dynamic simulation of liquid propellant engine in during of active phase in flight simulator, sending commands of these systems to change the engine working regime is provided. For a specific mission results show that with working of the PU, range increased and presence of AVR, is assist to reach this range in front of disturbance during the flight. Another main result of this research is, increasing of payload mass for a specific mission with simultaneous usage of PU and AVR systems.

کلیدواژه‌ها English

Active Control Systems
Apparent Velocity
Propellant Management System
longitudinal oscillation
POGO