مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عددی تأثیر ضخامت مایع مخاطی درون نای انسان بر سرعت تخلیه آن

نویسندگان
1 دانشچوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شاهرود
2 دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شاهرود
3 عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شاهرود
چکیده
در این تحقیق به بررسی عددی اثرات ضخامت مایع مخاطی درون نای انسان بر متوسط سرعت تخلیه موکوس پرداخته شده است. در این پژوهش از روش عددی مرزغوطه ور- شبکه بولتزمن جهت حل معادلات حاکم بر جریان استفاده شده است. کلیه نیروهای وارد بر سیال مانند نیرو های وارده از طرف مژه ها به سیال و نیروهای وارده از طرف مرز دو سیال به هم به کمک روش مرز غوطه‌ور به معادلات حاکم اضافه و حل شده اند. همچنین موکوس به عنوان یک سیال ویسکوالاستیک در نظر گرفته شده و از مدل اولدروید-بی جهت مدلسازی آن استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد ، بیشترین سرعت تخلیه موکوس زمانی اتفاق می افتد که ضخامت ناحیه PCL به اندازه حالت طبیعی آن یعنی mμ 6 باشد اما افزایش و یا کاهش ضخامت لایه PCL از مقدار طبیعی آن و همچنین افزایش ضخامت لایه موکوس باعث کاهش سرعت تخلیه موکوس می گردد. نتایج همچنین نشان می دهند که کاهش نسبت ویسکوزیته موکوس یکی از عواملی است که نقش مهمی در افزایش سرعت تخلیه موکوس را ایفا می‌کند و کاهش سرعت تخلیه موکوس به علت افزایش ضخامت ناحیه های PCL و موکوس را تا حد زیادی می توان با کاهش نسبت ویسکوزیته موکوس، جبران نمود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical investigation of the effect of ASL depth on the muco-ciliary transport

نویسندگان English

Mohammad Hadi Sedaghat 1
Mohammad Mohsen Shahmardan 2
Mahmood Norouzi 3
Mohsen Nazari 3
چکیده English

In this paper 2D numerical model is used to study the effect of depth of airway surface liquid (ASL) on the muco-ciliary transport. An immersed boundary-lattice Boltzmann method is used to solve the momentum equation. In this study mucus is considered as the viscoelastic fluid an Oldroyd-B model is used as the constitutive equation of it. Immerse boundary method is used to study the propulsive effect of the cilia and also the effects of mucus– periciliary layer interface. Our results show that mean mucus velocity becomes maximized when the PCL depth is equal to the standard value of it i.e. 6 μm. By increasing or decreasing the depth of PCL or increasing the depth of mucus layer, mean mucus velocity reduces. Our study also shows that mucus viscosity ratio can play an important role on the muco-ciliary clearance. It means that by increasing the Newtonian part of mucus viscosity or by decreasing elastic contribution of the mucu, mean mucus velocity increases significantly. So reducing mucus velocity results from changing ASL depth can be completely modified by increasing the Newtonian part of mucus viscosity.

کلیدواژه‌ها English

immersed boundary-lattice Boltzmann method
Muco-ciliary transport
ASL depth
mucus
Oldroyd-B model