مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

شبیه سازی عددی سوپر کاویتاسیون و محاسبه طول کاواک اطراف یک جسم غوطه ور

نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
2 ذانشجو
چکیده
کاربرد شناورهای تندرو زیر ابی باعث گردید که محققان زیادی بر روی پدیده سوپرکاویتاسیون مطالعه نمایند. کاویتی ناشی از این پدیده باعث کاهش درگ اصطکاکی و افزایش سرعت شناور می‌گردد. هدف از تحقیق حاضر ، استخراج ضرائب ،جهت ارائه فرمول بهینه بمنظور محاسبه طول کاویتی اطراف یک جسم شناور همراه با کاویتاتور گوه ای می باشد،که در کاربردهای عملی حائز اهمیت می باشد . بدین منظور شبیه سازی پدیده سوپر کاویتاسیون در اطراف سه جسم با هندسه متفاوت انجام گردیده است. در مرحله اول بمنظور اینکه بتوا ن روش محاسبات، دامنه حل ،تعداد سلولها، مدل ا نتقال جرم و مدل جریان مغشوش را مورد ارزیابی قرار داد، جریان سوپر کاویتی اطراف یک بدنه ا ستوا نه ای با کلاهک نیمکره ای شبیه سازی گردید، و نتایج تحلیلی حاصل شده با نتایج تجربی اعتبار سنجی گردید. در مرحله دوم بمنظور شکل گیری پدیده سوپر کاویتی اطراف گوه، تحلیل جریان در اطراف یک کاویتاتور گوه ای شکل در دو زاویه 15و45 درجه صورت گرفت. در مرحله سوم تحلیل جریان در اطراف یک جسم شناور همراه با کاویتاتور گوه ای انجام پذیرفت. در هر سه مرحله طول کاویتی در اعداد کاویتاسیون مختلف استخراج شد و سپس ضرائب مربوط به را بطه طول کاویتی تعیین گردید وسه را بطه یکسان با ضرائب متفاوت حاصل شد. بوسیله این روابط می توان طول کاویتی را در اعداد کاویتاسیون مختلف محاسبه نمود. جهت شبیه‌سازی این پدیده از معادلات ناویراستوکس متوسط‌گیری شده در حالت گذرا استفاده گردید.از روش حجم محدود برای حل معادلات بهره گیری شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

numerical simulation of super-cavtation flow and calculation of cavity length around a submersible vehicle

نویسندگان English

Mehdi Maerefat 1
Sohrab Tahmasebi 2
Mohammad Reza Ansari 1
چکیده English

Development and application of high-speed underwater vehicle is the cause for considering super-cavitating flows by many researchers. Frictional drag decreases and vehicle’s velocity increases due to cavity generation. The objective of the present research is to find the coefficients of an optimized equation to estimate cavity length around a submercible vehicle equipped with a wedged-shaped cavitator which has important practical applications. For this purposes, the super cavitation phenomena has been simulated numerically around three bodies with different geometry. At first stage, to validate the results of numerical simulation of present work a well-established experimental result of a cylindrical body with hemispheric cap is used for comparison. This comparison is used for parameters effecting numerical method, turbulence flow model and mass transfer model. As this comparison is confirmed, the simulation is continued at second stage for super cavitation phenomena initiation around a wedged-shaped cavitator with two 15 and 45 degrees angle. At third stage, the super cavitation flow is analyzed around a submersible body equipped with a wedged-shaped cavitator. The cavity length and related coefficients are obtained for three cases using different cavitation numbers. The developed equation is similar for all cases with different coefficients. The averaged Navier-Stokes equations are solved in transient case using finite volume method. Different mass transfer models with turbulent flow models are used at different conditions. The numerical results are validated with experimental results of other researchers. Comparison is encouraging.

کلیدواژه‌ها English

"Supercavitation"
"cavity length"
"mass transfer model"