مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل و شبیه سازی دینامیکی سیستم ارابه فرودهواپیما

نویسندگان
1 دانشجو ارشد / دانشگاه علم و صنعت ایران
2 دانشجو دکتری / دانشگاه صنعتی شریف - دانشکده هوافضا
3 استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
ارابه فرود یکی از اصلیترین زیر سیستمهای پرنده است و به دلیل بارهای بسیار شدیدی که به آن و مجموعه اطرافش وارد میشود از جهت سازه ای دارای اهمیت زیادی است.استفاده از روشهای سنتی و تخمینی برای محاسبه بار فرود سبب محاسبه غیر دقیق این بارها شده و وزن زیادی را به سازه تحمیل میکند. از طرفی استفاده از مدل‌سازی‌های نرم‌افزاری نیازمند داشتن اطلاعات دقیقی از سیستم ارابه فرود می‌باشد که غالبا در مراحل اولیه طراحی هواپیما در اختیار نیست و همچنین پیچیدگی‌های زیادی را به‌همراه دارد.در این تحقیق با هدف افزایش دقت محاسبات برای بارگذاری فرود هواپیما، هر یک از ارابه‌های فرود به صورت یک سیستم فنر و میراگر مدل شده و با به دست آورن معادلات دینامیکی حاکم بر برخورد هواپیما با زمین و انتقال این معادلات به فضای حالت و سپس حل عددی آن‌ها، نیروهای حاصل از این برخورد محاسبه شده، همچنین پدیده اسپین آپ نیز به کمک همین تحلیل‌های دینامیکی شبیه‌سازی می‌شود. به منظور نشان دادن توانمندی روش ارائه شده و استفاده از آن در طراحی سازه هواپیما، متداول‌ترین سناریوهایی که در استانداردهای هوایی آمده، برای یک هواپیمای مشخص شبیه‌سازی شده است. این سناریوها شامل فرود با سه چرخ، فرود با دو چرخ و فرود تک چرخ می باشدکه در هر کدام نیروهای عمودی اعمال شده بر هر یک از ارابه های فرود بر حسب زمان، حداکثر نیروی اسپین آپ، میزان جابه‌جایی ارابه‌ها و تغییرات موقعیت خطی و دورانی مرکز ثقل پرنده بر حسب زمان استخراج شده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Dynamic Analysis and Simulation of an Aircraft Landing Gear System

نویسندگان English

Morteza Haghbeigi 1
Ehsan Badrikouhi 2
Bijan Mohammadi 3
1 msc student / iran university of science and technology
2 Ph.D Student / Sharif University of Technology, Aerospace department
3 Assistant proffesor/Iran University of Science and Technology
چکیده English

One of the major subsystems of each airplane is landing gear system which must be capable of tolerating extreme forces applied to the airplane during landing. Using conservative techniques to find landing loads result in overestimation and unnecessary extra structural weight. New commercial softwares can simulate real landing conditions with acceptable accuracy if detailed mechanical data about landing gear system subparts are provided. Although these softwares work well but due to lack of detailed information about the subparts at the conceptual design phase, complexity and time consuming of modeling, expensive license price, etc. they do not seem to be the best choice for design purpose. In this study, in order to calculate landing loads more precisely than the estimating conservative methods, flight dynamic differential equations of an airplane during landing phase are derived and through numeric and state space techniques are solved for different initial conditions including, three point landing, two point landing and one wheel landing. Each landing gear of the airplane is modeled as a two-degree of freedom mass-spring-damper set. Time history of the airplane center of gravity, pitch and roll angle, vertical landing loads of each landing gear and their spin-up loads for different landing types (different initial conditions) are obtained to show capabilities of this new, fast and accurate landing simulation code, generated.

کلیدواژه‌ها English

Landing gear
Dynamic Analysis
Landing Simulation
Spin-Up Load