مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تاثیر اشباع اولیه‌ی نفت مخزن در عملکرد روش برداشت احتراق درجا با استفاده از شبیه سازی عددی

نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
روش احتراق درجا یکی از روشهای گرمایی برداشت نفت سنگین می‌باشد که در آن گرمای لازم برای جابجایی نفت خام، با سوزاندن کسری از نفت مخزن متخلخل تامین می‌شود. به دلیل حضور همزمان پدیده‌های مختلف مانند احتراق، تغییر فاز و انبساط گرمایی سیالات مخزن، احتراق درجا یک روش برداشت بسیار پیچیده می‌باشد. در نتیجه علی‌رغم مزیت‌های بالقوه‌ی این روش نسبت به سایر روش‌های گرمایی، کاربرد آن محدود می باشد. در کار حاضر جهت کسب شناخت بیشتر از این فرایند، تاثیر حجم نفت اولیه‌ی مخزن (که با متغیر اشباع بیان می‌شود) بر عملکرد روش احتراق درجا با استفاده از شبیه‌سازی عددی یک بعدی بررسی شده است. جهت افزایش دقت مدل، مقدار اتلاف گرما از مخزن نفت به محیط پیرامون بالا و پایین آن توسط یک مدل شبه‌تحلیلی محاسبه‌ شده است. نتایج نشان می‌دهند در صورت زیاد بودن اشباع نفت اولیه‌ی مخزن، نفت جابجا شده در روزهای ابتدایی فرایند در ناحیه‌ی مجاور به چاه برداشت انباشت خواهد شد. در نتیجه نفوذپذیری محیط متخلخل نسبت به فاز گاز به شدت کاهش می‌یابد. همچنین سرعت جبهه‌ی احتراقی کاهش و فشار در بالادست جبهه‌ی احتراقی افزایش خواهد یافت. کاهش سرعت جبهه موجب کاهش نرخ برداشت نفت می‌شود. علاوه بر این، در صورت عدم لحاظ کردن افزایش فشار مخزن در طراحی سیستم تزریق هوا، این افزایش منجر به کاهش نرخ تحویل هوا به سمت جبهه‌ی احتراقی شده و ممکن است سبب خاموشی جبهه احتراقی شود. همچنین نتایج نشان می‌دهند که عدم در نظر گرفتن اتلاف گرما از مخزن منجر به پیش‌بینی نادرست پدیده‌ی انسداد خواهد شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigating reservoir's initial oil saturation on performance of in-situ combustion recovery method using numerical simulation

نویسندگان English

Sirus Sarmasti 1
Kiumars Mazaheri 2
2 Tarbiat Modares University
چکیده English

In-Situ Combustion (ISC) is one of thermal heavy oil recovery methods in which the heat required to displace crude oil is generated by combustion of a small fraction of oil inside the reservoir. Because of presence of several processes such as combustion, phase change and reservoir fluids thermal expansion, in-situ combustion is regarded as a very complicated recovery method. In the present work, aiming acquiring a better understanding of ISC physics, the oil in place volume (expressing in terms of oil saturation) effects on performance of ISC is numerically investigated in 1D. In order to increase the model accuracy, a semianalytical model is used to account for heat loss to overburden and underburden. The numerical results show in reservoirs with high initial oil saturation, the mobilized oil is deposited in region near to production well during first days of ISC operation. Consequently, relative permeability of porous reservoir for gas phase considerably decreases. Moreover, combustion front propagation velocity reduces and the reservoir pressure significantly increases in the region upstream of the combustion front. As a result of the front velocity decrease, oil recovery rate decreases. Furthermore, if the pressure increasing is not considered in designing the air injection system, the air injection rate will be decreased and can lead to combustion front quenching. The results also show ignoring heat loss from the reservoir will lead to incorrect prediction of pore blockage.

کلیدواژه‌ها English

In-situ combustion
Heavy oil recovery
In-place oil saturation
pore blockage
heat loss