مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بهینه‌سازی جاذب انرژی لانه‌زنبوری با استفاده از الگوریتم ژنتیک بر اساس سطوح پاسخ و طراحی آزمایش‌ها؛ بخش نخست: مشخصات ضربه‌پذیری

نویسندگان
1 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد
2 عضو هیات علمی/ پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری
چکیده
در این مقاله، جاذب انرژی از نوع لانه‌زنبوری طراحی و با پیاده‌سازی الگوریتم ژنتیک بهینه‌سازی شده است. هدف، جذب تمام یا بخش عمده انرژی جنبشی در برخورد است. هم‌زمان کاهش سطح شوک وارده نیز به عنوان یک هدف طراحی اعمال شده است. در بخش نخست، مشخصه‌های ضربه‌پذیری و رفتار ساختار لانه‌زنبوری دربرابر ضربه استخراج و بررسی پارامتری انجام شده است. در بخش دوم از نتایج جهت بهینه‌سازی جاذب ضربه استفاده شده‌است. در این بخش بارگذاری دینامیکی ساختار لانه زنبوری در نرم‌افزار المان محدود داینا شبیه‌سازی شده است. جهت بررسی اثر و اهمیت فاکتورهای موثر در عملکرد جذب انرژی، مطالعه پارامتری انجام شده است. جهت کاهش حجم محاسباتی، ساختار لانه‌زنبوری به‌صورت هندسه‌ تکرارشونده Y مدل شده است. به روش طراحی آزمایش‌ها اثر مشخصات ماده مانند مدول یانگ، تنش تسلیم، مدول مماسی و مشخصات هندسه ماده مانند اندازه سلول، ضخامت فویل و همچنین اثر سرعت برخورد بررسی شده است. تعداد 25 هندسه با ارتفاع یکسان و اندازه سلول و ضخامت مختلف شبیه‌سازی و تغییرات تنش میانگین و بیشینه و انرژی‌های ویژه با ضخامت و اندازه سلول مطالعه شده است. نتایج نشان داد که خصوصیات ضربه‌پذیری ساختار شامل تنش میانگین و بیشینه، به ضخامت و اندازه سلول وابستگی زیاد دارد در حالی که این مقادیر به مدول یانگ ماده و ضریب اصطکاک و ارتفاع سلول وابستگی کمتری دارد. تغییر در هندسه سلول لانه‌زنبوری تنش میانگین فروریزش را بیش از تنش بیشینه متاثر می‌کند. در این میان اثر تغییر ضخامت نسبت به تغییر ابعاد سلول اهمیت بیشتری دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Optimization of honeycomb impact attenuator using genetic algorithm based on response surface method and design of experiment; Part I: crashworthiness

نویسندگان English

Maryam Alisadeghi 1
Jamshid Fazilati 2
چکیده English

In this study, the design and optimization of a honeycomb energy absorber is performed using genetic algorithm. The main design goal is to absorb almost whole impact energy. Simultaneously, the reducing of the shock force level is also considered as a main objective. In the first part, the crashworthiness behavior of honeycomb structure is parametrically studied. The results are utilized in the second part to optimize shock absorber design. In this part, aluminum honeycomb structure under dynamic loading is investigated using simulation in LS-dyna finite element code. Parametric studies are invoked to identify the influence of different model parameters on crashworthiness characteristics of honeycomb structure. Reducing the computational cost, a repeatable model of 'Y' cross section column is numerically simulated. The effects of changes in material properties including Young's modulus, yield stress, tangent modulus, geometrical properties such as cell size, foil thickness, as well as the effects of impact velocity on the deformation behavior of the structure were investigated. A number of 25 different geometries with same height and various cell sizes and thicknesses are studied and effects of thickness and cell size on the energy absorption properties is investigated. Results showed that crashworthiness parameters such as mean and peak stress depend mainly on cell size and thickness values, while the friction coefficient and young's modulus are of less importance. Any change in absorber’s geometry affects the mean collapse stress more severe than the peak stress. In the meantime, thickness change is more effective in comparison with cell size change.

کلیدواژه‌ها English

Honeycomb structure
Crashworthiness
LS-Dyna finite element code
Design of experiment
Parametric study