مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

توسعه یک الگوی جدید برای به‌روزرسانی مدل المان محدود اتصالات پیچی و مقایسه کارآیی آن با رویکرد لایه واسط

نویسندگان
1 عضو هیئت علمی - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 عضو هیات علمی - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 دانشجوی دکتری هوافضا
چکیده
در این مقاله‏‌، الگوی جدیدی تحت عنوان لایه رابط برای شبیه‌سازی رفتار دینامیک خطی اتصالات پیچی و به‌روزرسانی مدل المان محدود آنها در حالت سه‌بعدی ارائه شده است. لایه رابط، نواحی مجاور در طرفین سطوح مشترک اتصال در زیرسازه‌ها را یکپارچه‌سازی کرده و روابط ساختاری المان‌های آن با مولفه‌های نرمال و برشی تعریف شده است. در ادامه خواص الاستیک نامعلوم و متفاوتی از المان‌های سه‌بعدی مجاور به آن‌ها نسبت داده شده و پارامتر(های) نامعلوم مدل با فرایند به‌روزرسانی با استفاده از نتایج آزمون مودال شناسایی می‌شوند. تحریک سازه و اندازه‌گیری تابع پاسخ فرکانسی آن با استفاده از روش تحریک با چکش صورت گرفته است. با استفاده از یک الگوریتم بهینه‌سازی در نرم‌افزار اَنسیس، اختلاف بین فرکانس‌های طبیعی حاصل از آزمون و پیش‌بینی شده با مدل پارامتری، به عنوان تابع هدف کمینه شده است. کارآیی مدل لایه رابط با اعمال آن به یک سازه واقعی متشکل از دو تیر آلومینیومی مشابه از جنس آلیاژ 7075-T651 و مقایسه نتایج آن با نتایج حاصل از مدل متداول لایه واسط اثبات شده است. نتایج حاصل از مدل ارائه شده انطباق بسیار خوبی با فرکانس‌های تجربی متناظر دارد. پیش‌بینی‌ این مدل برای فرکانس‌های بالاتر که در فرایند به روزرسانی مشارکتی ندارند، در مقایسه با نتایج حاصل از مدل المان واسط دارای خطای کمتری است. به دلیل سادگی، دقت و سرعت در محاسبات، این مدل را می‌توان در شبیه‌سازی اتصالات پیچی در سازه‌های بزرگ و پیچیده با نرم‌افزارهای المان محدود تجاری به کار گرفت.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

A New Approach for Finite Element Model Updating of Bolted Joints and Comparison with Interface Layer Method

نویسندگان English

Saeed Shokrollahi 1
Hamid Ahmadian 2
Farhad Adel 3
1 Faculty member- Malek Ashtar University
چکیده English

In this paper, a new model called connective layer is developed for simulation of linear dynamical behavior of bolted lap joints and model updating in 3D models. Connective layer unifies neighboring zones on sides of common surfaces of substructures in joint region. The constitutive relation of connective elements is defined by decomposing it into its normal and shear components. Unknown and different elastic properties with respect to the neighboring solid elements are defined for connective layer and the unknown parameters of the model are identified by a finite element model updating technique using modal test data. The frequency response of the structure is measured by exciting the structure using an impact hammer. Using an optimization algorithm in ANSYS, the difference between the experimentally measured frequencies and the predictions of the parametric model is minimized as objective function. The connective element performance is demonstrated by application to an actual structure containing a single lap bolted joint coupling two identical aluminum alloy 7075-T651 beams and finally comparison of results to those of interface elements. The outcomes of presented model have good correlation with experimental results. The proposed method predicts the higher mode frequencies which don’t have participation in model updating process with minimum error in comparison to those of interface element. Due to simplicity, accurate and computationally efficient manner, this model can be incorporated into commercial finite element codes to simulate bolted joints in large and complex structures.

کلیدواژه‌ها English

Linear Dynamics
Bolted Joint
Connective Layer
Parameter identification
Model Updating