مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

طراحی بهینه‌ سازه‌های مخروطی و استوانه‌ای ساندویچی فیرینگ ماهواره‌بر با استفاده از الگوریتم ترکیبی

نویسندگان
1 استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
2 دانشجوی دکترا/ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
3 استاد/ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
4 دانشجوی دکترا/ دانشگاه صنعتی شریف
چکیده
طراحی بهینه سازه های ساندویچی کامپوزیتی مورد استفاده در فیرینگ ماهواره‌بر با استفاده از الگوریتم ترکیبی بررسی و ارائه می‌شود. از آنجایی که مدرنترین فیرینگ‌ها از لایه‌های ساندویچی کامپوزیتی ساخته می‌شوند، در این پژوهش ساختار سازه فیرینگ بر اساس پوسته ساندویچی کامپوزیتی با هسته انعطاف پذیر تحلیل شده است. از طرفی ساختار فیرینگ از نظر هندسی از دو بخش مخروطی و استوانه ای تشکیل می‌شود. برای این منظور، در فاز اول، تحلیل کمانش سازه مخروطی ساندویچی کامپوزیتی با استفاده از تئوری‌های مرتبه بالا انجام گرفت و معادلات بدست آمده برای بخش استوانه‌ای، با صفرکردن نیم‌زاویه رأس مخروط بدست می‌آید. در فاز دوم، سازه استخراج شده با استفاده از الگوریتم ترکیبی مورد بهینه‌سازی قرار گرفت. بواسطه تعدد و پیچیدگی متغیرهای طراحی در سازه‌های ساندویچی کامپوزیتی، فرایند طراحی مهندسی به مشکلات و سختی‌هایی در مسائل بهینه سازی طراحی منجر می‌شود. از آنجایی که مهمترین دیسیپلین انتخابی برای بهبود مشخصه‌های جرم ماهواره‌بر، دیسیپلین سازه است، لذا با تکیه بر بهینه‌سازی سازه، پس از انجام فرآیند بهینـه‌سازی در نهایت بـه کاهش جرم قابل ملاحظه‌ای ناشی از تغییر جنس و بهینه‌سازی بطور همزمان، حـدود 40 درصد نسبت به فیرینگ مورد استفاده (فیرینگ سفیر) در این پژوهش دست یافته شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Design Optimization of Fairing Sandwich Cylindrical and Conical Structures for Launch Vehicles, Using Hybrid Algorithm

نویسندگان English

Ali Mozaffari 1
Foozieh Morovat 2
Jafar Roshanian 3
Hadi Zare 4
2 phd student/KNTU
3 professor/ KNTU
4 phd student/ sharif university of technology
چکیده English

In this study, optimum design of composite sandwich structures will be surveyed and presented using hybrid algorithm. Since, most modern payload fairings are constructed of a composite sandwich laminate, in this research the architecture of the fairing structure has been analyzed on the basis of the composite sandwich shell with a flexible core. However, from the geometrical point of view, fairing composed of two conical and cylindrical parts. Therefore, in the first phase, buckling analysis of conical composite sandwich shell has been done by using high-order theories and the obtained equations reduce to the governing equations of cylindrical sandwich shell when the semi-cone angle is set equal to zero. In the second phase, the obtained structure was optimized using hybrid algorithm. Due to the variety and complexity of design variables in composite sandwich structures, designing process leads to difficulties and obstacles in design optimization problems. Since, the most important selected discipline for optimizing the mass specifications of launch vehicle is structure, therefore with relying on optimization of the structure, after completion of optimization process, finally considerable mass reduction i.e. 40 percent comparing to the utilized fairing in this study (Fairing of Safir), will be concluded due to simultaneous changing of material and optimization.

کلیدواژه‌ها English

Composite sandwich structure
Fairing
Lunch vehicle
Optimization
Hybrid algorithm