مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عددی اثر جریان سیال بین پروانه و پوسته بر‌ تلفات اصطکاکی در یک پمپ گریز از مرکز

نویسندگان
1 دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی مکانیک
2 دانشگاه تهران
چکیده
پمپ‌ها یکی از تجهیزات صنعتی بوده که میزان انرژی مصرفی آن‌ها در حدود 20 درصد از انرژی الکتریکی تولیدی دنیا می‌باشد. یکی از پرکاربردترین نمونه‌های آن، پمپ‌های گریز از مرکز بوده که با انتقال توان به‌صورت اندازه حرکت زاویه‌ای، بر روی سیال کار انجام می‌دهد. با توجه به ساختمان داخلی این‌گونه از پمپ‌ها که در آن پروانه درون پوسته‌ی ثابت پمپ دوران می‌نماید، نوع رفتار جریان در فضای موجود میان پروانه و پوسته می‌تواند بر عملکرد پمپ اثرگذار باشد. در این تحقیق، یک پمپ گریز از مرکز همراه با حلزونی و حفره‌های سمت ریشه و نوک ، توسط نرم‌افزاری تجاری به روش عددی تحلیل‌شده است. پس از مقایسه نتایج با داده‌های آزمایشگاهی موجود؛ با تحلیل خطوط جریان، تأثیر کیفی جریان سیال در حفره بر جریان موجود در حلزونی بررسی گردیده است که با استفاده از روابط تجربی برای تعیین فاصله مناسب میان صفحات ثابت و دوار، ظرفیت کاهش میزان گشتاور اصطکاکی حفره‌ها در حدود 10 درصد ملاحظه می‌شود. در ادامه تغییر الگوی جریان و مقدار توان اتلافی ناشی از اصطکاک در حفره‌های سمت نوک و ریشه برای دبی‌های مختلف بررسی و ملاحظه گردید که افزایش یا کاهش اصطکاک به الگوی اولیه جریان در حفره بستگی دارد. در نهایت برای تعیین ارتباط توان اتلافی با تغییر دبی، با استفاده از ضرایب بی‌بعدی استخراج شده، شیب تغییرات توان اتلافی با تغییر ناشی از تغییر فاصله صفحات مقایسه گردید. این ضرایب نشان می‌دهد روند تغییر توان اتلافی با تغییر دبی، مشابه روند آن با تغییر فاصله صفحات بوده اما شیب آن برابر نیست.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical investigation of fluid flow between the impeller and casing on disk friction for a centrifugal pump

نویسندگان English

Mohammad Amin Dehghani 1
Amir Farhad Najafi 2
Seyed Ahmad Nourbakhsh 1
Hossein Shokohmand 1
چکیده English

Pumps consume about 20% of whole electricity power in the world. Centrifugal pump is one of the most common pumps that works by the transfer of angular momentum to the fluid. The behavior of such a fluid flow in the side chamber, may affect the pump performance. The side chamber is defined the free space between the fixed (pump casing) and the rotating (pump impeller) parts. Steady, fully 3D computations of the Reynolds-averaged Navier-Stokes equations using a commercial CFD code are conducted in order to study the flow field in the whole pump including both side chambers. Numerical results are validated by comparison with the existing experiments. The impact of fluid flow in hub and shroud side chambers with the volute is investigated qualitatively by using 2D stream lines. Evaluation of the empirical equations shows that the frictional torque may be decreased more than 10%, by using the proper gap size. Considering this situation, the changes in the flow pattern and the value of power loss resulting from friction in hub and shroud side chamber is studied. It reveals that the variation in friction depends on the initial flow pattern in cavity. Finally, in order to obtain the relationship between the power loss and the flow rate, nondimensional coefficients are derived. These coefficients show that the change in the power loss due to the volumetric flow rate, is the same as its change with the gap changing, but their slopes are not equal.

کلیدواژه‌ها English

Centrifugal pump
Hub side chamber
Disk friction
CFD
Turbomachinery