مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

طراحی و تحلیل عددی دیفیوزر مافوق‌صوت در سکوی شبیه‌ساز ارتفاع

نویسندگان
1 کارشناس پژوهشی/پژوهشگاه فضایی ایران
2 پژوهشگر، پژوهشگاه فضایی ایران
چکیده
در تحقیق حاضر الگوریتم طراحی دیفیوزر خروجی گاز مافوق صوت از نوع گلوگاه ثانویه برای تست زمینی موتورهای مورد استفاده در ارتفاعات جوی بالاتر از Km 100 ارائه شده است. در این الگوریتم پارامترهای هندسی دیفیوزر به دو دسته اصلی و فرعی دسته بندی می‌شوند. پارامترهای اصلی از روش موج ضربه‌ای قائم با اعمال ضریب تصحیح محاسبه شده و پارامترهای فرعی از نتایج تجربی گزارش شده از مراجع مختلف تعیین می‌گردد. نهایتاً جهت تایید طراحی و نهایی‌سازی ضریب تصحیح از شبیه-سازی عددی جریان استفاده می‌شود. در تحلیل جریان از معادلات تراکم‌پذیر ناویر-استوکس به فرم تقارن محوری به همراه مدل توربولانسی Kω-SST استفاده شده است. روش تحلیل عددی حاضر، یک روش ترکیبی متشکل از حل فشار-مبنای ناپایا جهت سرعت بخشیدن به همگرایی حل عددی و چگالی-مبنای پایا جهت افزایش دقت تحلیل عددی می‌باشد. در این تحقیق، اعتبارسنجی روش تحلیل عددی با استناد به یک مرجع تجربی معتبر انجام شده است. در ادامه، شبیه‌سازی عددی دیفیوزر طراحی شده برای تست زمینی موتور مورد نظر با فشارهای احتراق مختلف انجام شده است. نتایج تحلیل عددی در قالب تشریح برخی از کمیت‌های میدان جریان، مانند عدد ماخ و فشار استاتیک مورد تشریح قرار گرفته و عملکرد دیفیوزر طراحی شده مورد تایید قرار گرفته است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical design and analysis of supersonic exhaust diffuser in altitude test simulator

نویسندگان English

Nematollah Fouladi 1
Alireza Mohamadi 2
Hadi Rezaei 2
چکیده English

In this paper, the design algorithm of a second throat exhaust diffuser applicable in altitude tests of large expansion ratio nozzles is presented. In this algorithm, the geometric parameters of the exhaust diffuser are classified into primary and secondary parts. The primary geometric parameters are calculated from normal shock theory incorporating with a correction coefficient. However, the secondary parameters are selected from the previously reported experimental results. Numerical simulation tool is utilized to satisfy the design candidates and to finalize the correction factor. Axis-symmetric compressible Navier–Stokes equations incorporated with two equation Kω-SST turbulence model are solved to extract the supersonic exhaust diffuser flow features. As a first stage of numerical analysis, we use an unsteady pressure-based solver to accelerate the solution procedure. At the second stage, we use steady density-based solver to enhance the accuracy of our solutions. The current numerical method is properly validated by experimental reported results in the literature. Finally, we focused on simulation results of a designed diffuser and described the flow futures at different boundary conditions. The simulation results are confirmed that the designed diffuser is suitable for proposed altitude test.

کلیدواژه‌ها English

Altitude test facility
second throat exhaust diffuser
Computational Fluid Dynamics