مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

استفاده از یک حلگر دی‌اس‌ام‌سی به منظور بررسی اثرات صفحات/دیواره‌های پیش‌گرم در میکروتراستر

نویسندگان
1 استادیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر ، تهران
2 دانشجوی دکتری، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر، تهران
3 استادیار دانشگاه مالک اشتر مجتمع دانشگاهی هوافضا
چکیده
در پژوهش حاضر یک حلگر دی‌اس‌ام‌سی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اثرات افزایش دمای دیواره‌ها و جایگذاری صفحات پیش‌گرم را بر پارامترهای عملکردی سیستم‎‌های میکروپیشرانش مورد بررسی قرار دهد. حلگر با استفاده از عدد نادسن موضعی که بر مبنای گرادیان تغییرات خواص سیال است، رژیم جریان پیوسته و رقیق را مجزا می‌نماید. شرایط مرزی ورودی و خروجی بر اساس روش مشخصه‌ها تعیین می‌شود. به منظور تضمین دقت شبیه‌سازی‌، ابعاد سلول‌ها، تعداد ذرات در هر سلول و مطالعه شبکه انجام می‌گیرد. سه سیستم میکروپیشرانش مورد بررسی قرار می‌گیرد. در هر سه نوع، سیستم، شامل یک کانال و یک نازل همگرا-واگرا است. سیستم اول یک میکروپیشرانش گاز سرد، سیستم دوم یک میکروپیشرانش با دیواره‌های کانال پیش‌گرم و سیستم سوم یک میکروپیشرانش حاوی صفحات پیش‌گرم در داخل کانال است. سیستم اول به عنوان حالت مرجع درنظر گرفته می‌شود و دوسیستم دیگر با آن مقایسه می‌شوند. در میکروتراستر دوم، افزایش دمای دیواره‌ها باعث افزایش سرعت جریان خروجی و ضربه مخصوص می‌شود. در سیستم سوم صفحات پیش‌گرم منجر به افزایش دمای جریان پایین دست شده و ضربه مخصوص نیز افزایش می‌یابد. مقدار تراست برای سیستم سوم به دلیل کاهش قابل ملاحظه دبی جرمی کاهش می‌یابد در حالیکه دبی جرمی میکروپیشرانش نوع دوم نسبت به نوع سوم کمتر کاهش پیدا می‌کند و تراست آن در مقایسه با سیستم اول و سوم افزایش می‌یابد. بنابراین میکروپیشرانش دوم پارامترهای عملکردی بالاتری نسبت به بقیه دارد. همچنین مشاهده می‌شود که افزایش دمای دیواره‌ها در تراستر نوع دوم باعث کاهش حساسیت نیروی پیشران و ضربه مخصوص به افزایش دما می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Applying a DSMC Solver to Explore the Effects of Heater Plates/Wall Heating in Microthruster

نویسندگان English

Asghar Ebrahimi 1
Elyas Lekzian 2
Hamid Parhizkar 3
1 Associated Professor,Aerospace Department, Malek Ashtar University of Technology
2 Ph.D Candidate, Aerospace Department, Malek Ashtar University of Technology
چکیده English

In the present paper a DSMC solver is utilized to study the effects of wall heating/heater plates on performance parameters of microthruster systems. The solver uses local Knudsen number based on the gradient of flow properties to distinct the molecular and continuum region. This solver uses theory of characterisitcs for determination of inlet and outlet boundary conditions. Proper cell dimensions, number of particles per cell, and grid study are performed to guarantee the accuracy of simulations. Three typical micropropulsion systems are studied. All three systems have a microchannel and a converging-diverging micronozzle. First type is cold gas micropropulsion system, second type is a microthruster with wall heated channel, third type is microthruster with heater plates inside. The first type is considered as reference case and two other systems are compared with type1. It is obsereved that heating the walls in microthruster type2 accelerates the flow and increase the specific impulse of the system. In micropropulsion device type3, heater plates increase downstream temperature of convergent-divergent nozzle and also elevate the specific impulse. Due to considerable mass flow rate decrease of system type3, its thrust is decreased whereas mass flow rate of system type2 is not decreased as much as type3 and therefore the thrust of microthruster type2 is more than type1 and type3. Hence the second microprolusion system configuration has higher performance paratmeters in comparison with two other systems. It is also observed that increasing of wall temperature in microthruster type2 decrease the thrust and specific impulse sensitivity to temperature increase.

کلیدواژه‌ها English

DSMC Solver
Wall Heating and Heater Plates
Local Knudsen Number
Microthruster Thrust and Specific Impulse
Sensitivity Analysis