مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی المان محدود توزیع دما و تنش‌های پسماند ناشی از جوشکاری تیگ پوسته کروی آلیاژ تیتانیومTi-6Al-4V

نویسندگان
1 معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران/عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی(پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی سابق)
2 کارشناس ارشد پژوهشگاه هوافضا
3 عضو هیات علمی پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی/رییس اداره تصویب پروژه های پژوهشگاه فضایی ایران
4 محقق پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی/ دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده
ایجاد تنش‌های پسماند و اعوجاج از مهمترین معایب فرایند جوشکاری می‌باشد که تعیین مقادیر و توزیع آن‌ها اهمیت زیادی در طراحی سازه‌ها به خصوص در صنایع فضایی دارد. در این تحقیق، از روش المان محدود برای تحلیل رفتار حرارتی- مکانیکی ناشی از جوشکاری تیگ در یک پوسته کروی استفاده شده است. پوسته کروی مورد مطالعه از جنس آلیاژ تیتانیوم(Ti-6Al-4V) و با ضخامت 2 میلیمتر بوده است. مدل‌سازی فرایند جوشکاری، بصورت کوپل غیر مستقیم حرارتی- مکانیکی صورت گرفت. جوشکاری تیگ بر اساس تغییرات مشخصه‌های شدت جریان و سرعت پیش‌روی جوش و در شش حالت مختلف بررسی شد و مقدار ولتاژ در همه حالت‌ها برابر با 12 ولت در نظر گرفته شد. توزیع دما، تنش‌های پسماند و اعوجاج ناشی از جوشکاری تیگ پوسته کروی تیتانیومی برای شش حالت مختلف جوشکاری استخراج و با یکدیگر مقایسه گردید. تاثیر مشخصه‌های شدت جریان و سرعت جوشکاری بر اعوجاج و تنش‌های پسماند جوشی بررسی گردید. نتایج نشان داد که افزایش شدت جریان و کاهش سرعت پیش‌روی بیشترین تاثیر را روی تنش پسماند محیطی طولی دارد که میزان افزایش این تنش حداکثر به %44 برای کاهش سرعت پیش‌روی گردید. اعوجاج ناشی از جوشکاری نیز با افزایش شدت جریان و کاهش سرعت پیش‌روی حداکثر مقدار %132 افزایش را نشان داد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Temperature and Residual Stresses Distribution due to TIG Welding of Ti-6Al-4V Titanium Alloy Spherical Shell by Finite Element Analysis

نویسندگان English

saeid shakhesi 1
Yasin Nazari 2
Ahamad Hatami 3
Mohammad Noghabi 4
1 Iranian Space Research Center/Space Transportation Research Institute
3 Iranian Space research Center
چکیده English

Residual stresses and distortion are of the main disadvantages of welding process which determining the amount and distribution of them have great importance in the design of structures, especially in the space industry. In this study, a finite element method is used to analyze the thermo- mechanical behavior of a spherical shell due to TIG welding. The spherical shell is made of titanium alloy (Ti-6Al-4V) with 2 mm thickness. The modeling of welding process is based on an uncoupled thermo- mechanical coupling. TIG welding is examined for six cases based on current intensity and welding progress speed setting the voltage on 12 V in all cases. Distribution of temperature and residual stresses caused by TIG welding of the titanium spherical shell have been extracted and compared among the six different cases. The effects of current intensity and welding progress speed on shell distortion and residual stress have been investigated. The results showed that increasing the current intensity and decreasing the welding progress speed have the most effects on longitudinal residual stresses which the amount of this increasing reached to %44 for decreasing the welding progress speed. Welding distortion increases to maximum %132 by increasing current and decreasing welding progress speed.

کلیدواژه‌ها English

Titanium alloy (Ti-6Al-4V)
TIG welding
Residual stresses
finite element method
Spherical shell