مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تخمین غیر خطی خصوصیات مودهای پروازی هواپیما در مانور اسپین با استفاده از الگوریتم تجزیه مودهای تجربی (EMD) و انتقال هیلبرت

نویسندگان
1 دانشگاه صنعتی امیر کبیر - دانشکده مهندسی هوافضا
2 دانشیار دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیر کبیر
چکیده
در این تحقیق انتقال هیلبرت هوانگ به‌همراه تحلیل طیفی تجربی برای تحلیل و شناسایی مودهای پروازی در مانور اسپین مورد بررسی قرار می‌گیرد. روش‌های سنتی تحلیل داده‌ها، همگی مبتنی بر فرض خطی بودن و ایستا بودن فرآیند مورد بررسی هستند. اما در سامانه‌های واقعی همچون داده‌های پروازی مربوط به مانورهای غیر خطی، داده‌ها عمدتا هم غیر‌خطی و هم غیر‌ایستا هستند که این امر تحلیل داده‌های چنین سامانه‌ای را به‌کمک روش‌های یاد شده دچار دشواری می‌نماید. انتقال هیلبرت یک روش تحلیل داده‌های شبه تجربی است که بر یک بنیان تطبیقی استوار است و می‌تواند بیانی دارای معنی فیزیکی را از داده‌های یک فرآیند غیر‌خطی و غیر‌ایستا ارائه نماید. از اینرو در این مقاله روشی برای شناسایی مودهای پروازی با استفاده از داده‌های اندازه گیری شده در پرواز با استفاده از الگوریتم تحلیل طیفی تجربی و نیز انتقال هیلبرت ارائه می‌گردد. بمنظور اعتبار سنجی روش نتایج ابتدا با نتایج حاصل از تحلیل کلاسیک مقایسه می‌گردد که نشان از عملکرد صحیح الگوریتم استخراج شده دارد. در نهایت این الگوریتم برای شناسایی خصوصیات مودهای پروازی در مانور غیر خطی اسپین اعمال می‌شود. نتایج نشاندهنده 5 مود پروازی شناسایی شده می‌باشد که مود اول مربوط به اغتشاشات وارد بر هواپیما در مانور اسپین، مود دوم مربوط به پاسخ به ورودی‌های کنترلی و در نهایت سه مود دیگر مربوط به مود فوگوئید و مودهای پروازی غیر استاندارد با نسبت میرایی پایین هستند که به علت کوپلینک حرکت طولی و عرضی بوجود آمده‌اند و توسط روشه‌های کلاسیک قابل شناسایی نمی‌باشند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Nonlinear Estimation of Flight Mode characteristics in Spin Maneuver by using Empirical Mode Decomposition Algorithm and Hilbert Transform

نویسندگان English

Abolfazl Mokhtari 1
Mehdi Sabzehparvar 2
1 Aerospace department, Amirkabir university of technology
چکیده English

Identification of spin maneuver flight characteristics focused in this paper. To analyses an airplane flying quality, identification of the dynamic modes and extracting their characteristics is essential for assessment of the airplane dynamic stability and response-to-control. The paper aims to present a new method for identification of some flight modes, including natural and nonstandard modes, and extraction of their characteristics the same as instantaneous frequency and instantaneous damping ratio, directly from measurements of flight parameters in the time domain in nonlinear flight regime. Firstly, a conceptual method based on the Empirical Mode Decomposition (EMD) algorithm is proposed. The key issue of the EMD algorithm is to represent the signal as the summation of the pattern and detail parts, besides separating them from each other. by utilize the Empirical Mode Decomposition (EMD) capabilities in real-time, a local-online algorithm is introduced which estimates the signal intrinsic mode functions Secondly, by applying Hilbert- Huang transformation to IMFs obtained by EMD algorithm the flight characteristics the same as instantaneous frequency and instantaneous damping ratio for flight mode has been estimated from spin measured flight data. The results indicate the appropriate performance of the identification method in nonlinear flight regime.

کلیدواژه‌ها English

Hilbert transform
empirical mode decomposition
IMF
Spin Maneuver
Flight mode