مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

شبیه سازی کارکرد موتور انبساطی دو طرفه با توجه به نوع شیر کنترلی و ترکیب گاز

نویسندگان
1 دانشگاه صنعتی شاهرود-دانشکده مکانیک
2 دانشجوی دکترا، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود
چکیده
جایگزینی شیرهای انبساطی مورد استفاده در ایستگاههای تقلیل فشار گاز توسط موتور انبساطی، جهت بازیافت انرژی هدر رفته به منظور تولید برق هدف اصلی از انجام این تحقیق می‌باشد. در موتورهای انبساطی از دریچه‌هایی برای ورود و خروج گاز استفاده شده است. هندسه شیر کنترلی قرار گرفته بر روی این دریچه‌ها بیشترین تاثیر را در عملکرد این موتورها دارد. در این تحقیق برای اولین بار شبیه‌سازی و بهینه‌سازی زمان مناسب باز و بسته شدن این دریچه‌ها با توجه به هندسه دو نوع شیر پیستونی و سیلندری به منظور حداکثر کردن راندمان اگزرژی صورت گرفته که از الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی این زمان بندی استفاده شده است. شبیه‌سازی با توجه به ترکیبات گازی ایستگاههای مختلف صورت گرفته که برای محاسبه خواص ترمودینامیکی گاز طبیعی از استاندارد AGA8 استفاده شده است. عدم برگشت جریان در دریچه‌ها به عنوان قید مورد نظر جهت بهینه‌سازی مورد نظر قرار گرفته است. نتایج نشان داد که در شیر پیستونی اتلاف اگزرژی در زمان تخلیه و در شیر سیلندری در فرآیند ورود گاز به مراتب بیشتر از منابع دیگر در اتلاف اگزرژی سهیم می‌باشد. بطور کلی موتور با شیر سیلندری نسبت به موتور با شیر پیستونی از عملکرد بهتری برخوردار است. در نهایت تغییر فشار خط تغذیه ایستگاه نیز نشان داد که در فشار 30 بار امکان استفاده از موتور با شیر سیلندری وجود ندارد، زیرا موتور قادر به تولید توانی نخواهد بود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Double acting expansion engine simulation performance based on control valve type and gas composition

نویسندگان English

Mahmood Farzaneh Gord 1
Mohsen Jannatabadi 2
1 Shahrood Univ. of Tech. - Department of Mechanical Engineering
چکیده English

Replacement of expansion valves which are used in natural gas pressure reduction stations, with expansion engine, to recycle wasted energy to generate electricity is the main objective of this study. In these engines, ports are used for inlet and outlet the gas. Control valve geometry set on these ports has a great impact on performance of this engine. In this research, simulation and optimization of the optimum opening and closing time of these valves according to two types of valve, piston and spool valves, to maximize the Exergy Efficiency has been done for the first time which Genetic Algorithm is used for this optimization. Simulation has been conducted with regard to the composition of gas stations which to calculate the thermodynamic properties of natural gas, AGA8 standard is used. For optimization constrain of having no back flow has been applied. Results showed that exergy destruction due to outlet processing in piston valve and due to inlet processing in cylinder valve is more than other destruction sources. Overall engine with cylinder valve has better performance than engine with piston valve. Variation of supply line pressure showed that engine with cylinder valve could not be used in inlet pressure of 30 bar, because engine doesn’t produce power.

کلیدواژه‌ها English

double acting expansion engine
energy recovery
Optimization
Exergy efficiency
genetic algorithm