مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

مدل‌سازی عددی مانور دایروی شناور تندرو تونل‌دار به منظور بررسی تاثیرات سرعت و زاویه سکان بر روی پارامترهای مانور

نویسندگان
1 دانشجو کارشناسی ارشد- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده
تقاضا برای شناورهای تندرو با توجه به کاربردهای مختلف، افزایش یافته است. کاهش نیروی مقاومت برای دستیابی به سرعت‌های بالا، از اهداف مهم در راستای طراحی شناورهای تندرو است. ایجاد تونل‌های جانبی طولی در بدنه باعث کاهش نیروی درگ می‌شود؛ اما طراحی شناور تنها با هدف کاهش مقاومت درست نبوده، بررسی پایداری و مانور نیز از فاکتورهای مهم است. در مقاله حاضر، با شبیه‌سازی عددی مانور دایروی به عنوان یک مانور استاندارد، کارایی شناور تونل‌دار مورد بررسی قرار گرفته است. دلیل به‌کارگیری روش عددی، دقت بالا و قابل قبول در مقایسه با مدل‌های ریاضی و هزینه کم‌تر نسبت به آزمون‌های تجربی است. از بین تکنیک‌های مختلف، در این کار با در نظر گرفتن حرکت مش به همراه شناور و ترکیب تکنیک مش لغزشی و حرکت انتقالی ناحیه به عنوان روشی کارا به مدل‌سازی مانور شناور پرداخته شد. از مزایای این تکنیک، کاهش زمان محاسبات و افزایش دقت حل است. گسسته‌سازی معادلات از نوع حجم محدود بوده، در شبیه‌سازی آشفتگی از مدلk-ω استفاده می‌شود. در مدل‌سازی سطح آزاد نیز مدل مختلط به روش سطح آزاد ترجیح داده شد. روش حل با نتایج تجربی یک شناور تک‌بدنه اعتبارسنجی شد. در بخش نتایج با ارائه‌ی مسیر حرکت شناور در آزمون‌های مختلف، تاثیر زاویه سکان، نیروی تراست و مود حرکتی شناور بر پارامترهای مانورپذیری شناور تونل‌دار بررسی می‌شود. نتایج نشان از بهبود مانورپذیری شناور تندروی تونل‌دار با نزدیک شدن به مود پروازی دارد؛ به‌طوری‌که با افزایش سرعت و در نزدیکی مود پروازی، قطر تاکتیکی تا 7.5 درصد نسبت به مود جابه‌جایی کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical Modeling of High-Speed Tunneled Hull Turning Circle Maneuver for Investigating the Speed and Rudder Angle Effects on Maneuver Parameters

نویسندگان English

Armin Najarian 1
Rouzbeh Shafaghat 2
چکیده English

Demands for high speed vessels are increasing due to various usages. Reducing the resistance to achieve high speeds is an important objective in design of high speed crafts. Creating longitudinal side tunnels in the hull causes resistance reduction. Designing the boat is not right only for reducing drag force; stability and maneuverability are also important factors. In this paper, high speed tunneled hull performance is evaluated considering numerical simulation of turning circle maneuver as a standard maneuver. The numerical approach is implemented due to high and acceptable accuracy compared with mathematical models and lower cost compared to experimental tests. Among the various techniques, modeling of maneuver of the boat was performed by considering mesh movement with boat and combination of sliding mesh and movement of domain as an effective method. Reducing computation time and increasing the accuracy of solution is of its advantages. Finite volume method and k-ω model is used respectively for discretization equations and simulation of turbulence. In free surface modeling, mixture model was preferred instead of free surface model. Solution methodology was validated using experimental results of a single-hull boat. Path of the boat in various tests was presented in the result section, considering the effect of angle of rudder, thrust and movement mode of the boat on the maneuver parameters. The results show enhancing maneuverability of the boat by approaching the planing mode so that by increasing the speed and closing to planing mode, tactical diameter is reduced up to 7.5% compared to the displacement mode.

کلیدواژه‌ها English

High Speed Tunneled Hull
Computational Fluid Dynamics
Turning Circle Maneuver
Sliding Mesh
Tactical Diameter