مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی اثر فشار بر جریان چرخشی داخل سیلندر توسط دستگاه جریان مجهز به چرخش-سنج به روش آزمایشگاهی و شبیه‌سازی عددی

نویسندگان
1 دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
2 خواجه نصیرالدین طوسی
3 دانشگاه تربیت مدرس
4 دانشگاه صنعتی اراک
چکیده
دستگاه آزمون جریان پایا ، ابزاری برای اندازه‌گیری سرعت جریان‌های چرخشی داخل سیلندر و ارزیابی عملکرد جریان در سر‌سیلندر (راهگاه‌های ورودی و خروجی)، منیفولد و کاربراتور در موتور‌های احتراق داخلی می‌باشد. همچنین این دستگاه، برای بررسی کنترل کیفیت بخش‌های مختلف توربین گاز نیز استفاده می‌شود. در این پژوهش، بررسی اثر فشار بر سرعت جریان چرخشی داخل سیلندر به وسیله‌ی دستگاه آزمون جریان پایای مجهز به چرخش ‌سنج به دو روش آزمایشگاهی و شبیه سازی عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. تکرارپذیری آزمایش‌ها و تحلیل عدم قطعیت، برای اطمینان از صحت آزمایش‌های انجام شده است. شبیه سازی عددی به صورت سه بعدی و با استفاده از روش حجم محدود به کمک نرم‌افزار انسیس فلوئنت انجام شده است و برای شبیه‌سازی جریان اطراف چرخش ‌سنج از روش چارچوب مرجع چندگانه استفاده شده است. نتایج شبیه‌سازی تطابق خوبی را با نتایج تجربی نشان می‌دهد و با توجه به محدودیت‌های دستگاه در شرایط عملکردی، با استفاده از این شبیه سازی می‌توان محدوده وسیع‌تری از شرایط عملکردی این دستگاه را پیش بینی کرد. رابطه همبستگی ایجاد شده بین سرعت دورانی داده شده به چرخش سنج و گشتاور اعمال شده روی آن، از نوع خطی می‌باشد. در این پژوهش همچنین نشان داده شد، که با افزایش اختلاف فشار، سرعت جریان چرخشی داخل سیلندر افزایش می‌یابد و رابطه همبستگی ایجاد شده بین سرعت جریان چرخشی و اختلاف فشار را می‌توان به وسیله یک تابع نمایی تقریب زد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental and numerical investigation of the effect of pressure on in-cylinder swirl flow using swirl meter

نویسندگان English

Yaser Oghabneshin 1
Sadegh Sedighi 2
Mohammad Zabetian 3
Abolfazel Mohammad Ebrahim 4
چکیده English

The steady flow test rig is a device for in-cylinder swirl and tumble flows velocity measurement and the analysis of the flow performance of cylinder head (intake and exhaust ports), manifold and carburetor in internal combustion engines. The test rigs can also to maintain quality control on parts for various gas turbine components. In this study we have investigated the effect of pressure on in-cylinder swirl flow velocity in the steady flow test rig which is equipped swirl meter with experimental and numerical simulation methods. The repeatability of experiments and the uncertainty analysis are performed to ensure the quality of the measurements. Three dimensional numerical simulations are applied by using the finite volume method by the ANSYS Fluent software. The flow around the swirl meter is simulated by moving reference frame method. The simulation results show good agreement with experimental results and also due to limitations of operating conditions of the rig this simulation approach can compensate the limitations of operating conditions of test rig. In this work it is showed that correlation between given rotational speed to the swirl meter and torque applied on it, is a linear function of rotational speed. The study also showed that by increasing the pressure, in-cylinder swirl flow velocity increase and created correlation between swirl flow velocity and pressure difference can be approximated by an exponential function.

کلیدواژه‌ها English

Steady Flow Test Rig
Swirl and Tumble Flows
Swirl Meter
Numerical simulation
Moving Reference Frame