مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

کنترل مقاوم سیستم ترمز ضدقفل خودرو با استفاده از مدلغزشی ترمینال سریع بهینه

نویسندگان
1 دانشکده مهندسی برق، پزشکی و مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 دانشیار دانشگاه گیلان
چکیده
سیستم ترمز ضدقفل یکی از عوامل مهم ایجاد امنیت در طراحی خودروها می‌باشد. کنترل فشار ترمزی و ردیابی لغزش مطلوب در طول ترمزگیری‌های شدید باعث حفظ امنیت در خودروها می‌شود. به دلیل وجود عدم قطعیت در پارامترها و عوامل غیرخطی شدید، طراحی کنترل‌کننده مقاوم برای این سیستم مناسب می‌باشد. در این مقاله از انواع کنترل‌کننده مدلغزشی به منظور دستیابی به لغزش مطلوب خودرو و توقف آن استفاده خواهد شد. سطح لغزشی و جاذبه ترمینالی در کلیه کنترل‌کننده‌های طراحی شده مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین یک ساختار جدید با جاذبه ترمینالی بالا برای کنترل‌کننده مدلغزشی ترمینال سریع ارائه شده است. روش پیشنهادی خطای ردیابی را تا حد بسیار مطلوبی کاهش داده است. در این مقاله عملکرد این کنترل‌کننده با کنترل‌کننده مدلغزشی ترمینال معمولی و مدلغزشی ترمینال سریع مقایسه شده است. همچنین کلیه پارامترهای طراحی به منظور کاهش میزان خطا با استفاده از الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات بدست خواهد آمد. این روش برای حل مسائل بهینه‌سازی پیچیده بر مبنای تابع هزینه مشخص، بسیار مناسب می‌باشد. نتایج شبیه‌سازی با استفاده از نرم‌افزار متلب، عملکرد بهتر کنترل‌کننده پیشنهادی نسبت به کنترل‌کننده مدلغزشی ترمینال معمولی و سریع را ارئه خواهد داد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Robust control of anti-lock braking system using optimized fast terminal sliding mode controller

نویسندگان English

Hamidreza Moghaddam 1
Hamed Mojallali 2
1 Department of Electrical, Biomedical and Mechatronics Engineering, Islamic Azad University, Qazvin Branch
چکیده English

The anti-lock braking system is one of the main factors to make safety in designing vehicles. The brake pressure control and desired slip tracking through severe braking cause safety in vehicles. Because of uncertainty in parameters and sever nonlinear factors, robust controller designing is suitable for this system. In this paper the types of sliding mode controller have been used to achieve a vehicle desired slip and its stop. Sliding surface and terminal attractions will be analyzed in all of the designed controllers. Also a new structure with high terminal attraction have been for the fast terminal sliding mode controller (FTSMC). The proposed method has reduced tracking error as well. In this paper, the performance of this controller is compared with normal terminal sliding mode controller and fast terminal sliding mode. Also all design parameters are determined to decrease error ratio using particle swarm optimization (PSO) algorithm. This method is suitable for solving complex optimized solution based on certain cost function. Simulation results with using MATLAB software, present better performance of the suggested controller in comparison with normal and fast terminal sliding mode controller.

کلیدواژه‌ها English

Sliding mode controller
Terminal sliding mode controller
Fast terminal sliding mode controller
Anti-lock braking system