مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

شبیه‌سازی گردابه زمینی در کانال هوای یک موتور هواپیما در جهت وزش باد از روبروی موتور

نویسندگان
1 استادیار/دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2 دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده
موتور جتی که در نزدیکی زمین با سرعت پایین و پیشرانش بالا کار می‌کند می‌تواند جدایش جریانی از سطح زمین تا ورودی را تجربه کند که منجر به تشکیل گردابه زمینی‌ می‌شود. با شناخت بهتر از نحوه شکل‌گیری این پدیده می‌توان از رویدادهایی همچون ورود اشیاء خارجی به موتور، سرج موتور، استال در کمپرسور و ارتعاش فن جلوگیری نمود. در تحقیق حاضر، تشکیل گردابه زمینی در کانال هوای موتور هواپیما با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و از نمونه‌ای با ابعاد 1/30 نمونه واقعی برای شبیه‌سازی استفاده شده است. سیال، تراکم‌پذیر، سه بعدی و پایا در نظر گرفته شده و مدل جریان آشفته مورد استفاده در مسأله حاضرk-ω SST است. پس از بررسی استقلال از شبکه، مرز عدم تشکیل گردابه با رابطه‌ی تجربی مورفی مقایسه شد. نتایج نشان می‌دهد با کاهش نسبت سرعت بی‌بعد، هسته گردابه جابجا شده و با رسیدن به نسبت سرعت بی‌بعد بحرانی، گردابه زمینی از بین می‌رود. در نسبت‌ سرعت‌های بی‌بعد برابر با مقدار 132، 66، 44 و 33 گردابه تشکیل شد و در نسبت سرعت بی‌بعد 26.4 طبق بررسی انجام شده گردابه از بین رفته‌است. در این مقاله برای بررسی غیریکنواختی توزیع فشار کل در صفحع فن از ضریب اعوجاج جریان استفاده شده‌است. مقادیر این ضریب در حضور گردابه در نسبت‌های سرعت بی‌بعد 33، 44، 66 و 132 به ترتیب برابر 0.39، 0.391، 0.447و 0.3957 می‌باشد. همچنین مشاهده شد که در حالت وزش باد از روبرو بیش‌تر از یک هسته و در حالت بدون جریان وزش باد خارجی تنها یک هسته گردابه تشکیل می‌شود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Numerical simulation of inlet vortex near the inlet air duct of an aircraft engine in headwind condition

نویسندگان English

Omid Jahanian 1
Atiyeh Mihandoust 2
Hamid Hassanzadeh 2
1 Babol University of Technology / Assistant Professor
2 Babol Noshirvani University of Technology
چکیده English

Jet engines working near the ground, with low speed and high thrust can experience flow separation between ground and inlet which would lead to vortices, called Ground Vortex that have harmful effects on engine performance and can disrupt integrity of inlet flow. Deep understanding of the physics of this phenomenon could omit the injuries of foreign objects damages, engine surge, compressor stall, and fan vibration. In this study, the ground vortex formation near the inlet air duct of an aircraft engine is investigated using computational fluid dynamics. Simulations are performed for a 1:30 scale. The fluid flow is assumed to be compressible, three-dimensional and steady.The k-ω SST model is employed for incorporating turbulent characteristics. After mesh study, the boundary of Vortex or No-Vortex for results of this study compared with a theoretical and an empirical correlation by Murphy which showed good agreement. Moreover, despite free stream existence, decreasing non-dimensional velocity ratio causes the movement of vortex core and by approaching to the critical non-dimensional velocity ratio; the ground vortex would gradually disappear. For U^*= 33,44,66,132 ground vortex is formed, but for U^*=26.4 ground vortex disappears. The computational method has subsequently been applied to configurations that are difficult to test experimentally including headwind flows. According to this study, the formation of the vortical flow field permanently affects the total pressure distortion on the engine fan face. In this paper, DC60 is calculated under headwind condition. These coefficients are 0.39, 0.391, 0.447 and 0.3957 at U^*=33,44,66,132 respectively.

کلیدواژه‌ها English

Computational fluid dynamic
ground vortex
inlet vortex
jet engine
Foreign Object Damage (FOD)