1- استاد دانشگاه خواجه نصیر-
2- دانشجوی دکتری دانشگاه خواجه نصیر
چکیده: (5452 مشاهده)
یکی از انواع ترکهای مشاهده شده در سازههای مکانیکی، ترکهای زیرسطحی بیضوی هستند. در این ترکها، به دلیل عدم تقارن هندسی نسبت به سطح ترک، پدیده کوپلینگ مودهای شکست منجر میشود که تحت بارگذاری کششی، ترک هر سه مود شکست را تجربه نماید. تحت بارگذاری کششی، مود III ناشی از پدیده کوپلینگ مودها قابل صرفنظر ولی مود II قابل ملاحظه میباشد. در این مطالعه، تابع وزن دوبعدی مود ترکیبی ترکهای زیرسطحی بیضوی موازی با سطح تحت کشش برای نسبت منظرهای 0.2, 0.4, 0.6, 0.8, 1.0 و نسبت عمق ترک به طول ترکهای 0.05, 0.06, 0.08, 0.1, 0.14, 0.2, 0.3, 0.5, 1.0 استخراج شده است. برای استخراج توابع وزن، از کشش یکنواخت اعمال شده روی سطوح ترک به عنوان بارگذاری مرجع استفاده شده است. با برازش تابع با دقت بالا روی ضرایب تابع وزن به دست آمده، تابع وزن ارائه شده برای هر مقداری از نسبت منظر و نسبت عمق به طول ترک قابل استفاده شده است. به منظور صحهگذاری تابع وزن به دست آمده، ضرایب شدت تنش مود ترکیبی تمام نقاط جبهه ترک تحت توزیع تنشهای خطی، بیضگون و مثلثاتی با استفاده از آن محاسبه شده و با نتابج اجزامحدود مورد مقایسه قرار گرفته است. مقایسه نتایج، دقت بالا و میانگین خطای نسبی زیر 7 درصد را نشان میدهد. به کمک توابع وزن ارائه شده میتوان ضرایب شدت تنش مود ترکیبی ترک زیرسطحی بیضوی با هر ضریب منظر و عمقی را تحت هر توزیع بار کششی دلخواه محاسبه نمود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
خزش، خستگی و شکست دریافت: 1393/3/27 | پذیرش: 1393/6/21 | انتشار: 1393/7/2