1- دانشگاه هوایی شهید ستاری
2- معاون آموزشی دانشکده مهندسی هوافضا/ دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
چکیده: (5035 مشاهده)
در این تحقیق، جریان حول بالهای مثلثی برشخورده، بریده و الماسی به طول وتر ریشهی 360 میلیمتر با زوایای پسگرایی به ترتیب،°65، °42/°66 و °53 با استفاده از رهیافت شبیهسازی گردابههای بزرگ بررسی شده است. ضرایب آیرودینامیکی بالهای مثلثی مذکور محاسبه گردیده و با نتایج عددی و تجربی موجود مقایسه شده که تطابق خوبی با نتایج تجربی مشاهده شده است. شرایط مرزی استفاده شده به منظور محاسبات هواصوتی شامل سرعت جریان آزاد 50 متربرثانیه، عدد رینولدز بر پایهی وتر ریشه 106×2.1 و عدد ماخ 0.147 در زاویهی حملهی 15 درجه در نظر گرفته شده است. نتایج صدای دریافتی از میکروفنهای قرار گرفته در ناحیه دنباله بالهای مورد مطالعه، به صورت چگالی طیف قدرت، فشار صوتی، تراز فشار صدا و دامنه صدا مورد بررسی قرار گرفته است. تراز فشار صدای دریافتی توسط میکروفن قرار گرفته در فاصله 1.835 متری از نوک بالهای مذکور در بازهی عدد استروهال 0 تا 1 به ترتیب بین 22 الی 66، 10 الی 73 و 9 الی 44 دسیبل متغیر است که بیانگر رفتار صوتی بهتر بال مثلثی الماسی نسبت به بالهای مثلثی برشخورده و بریده میباشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1395/10/25 | پذیرش: 1396/1/30 | انتشار: 1396/2/27