دوره 17، شماره 1 - ( 1-1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 341-333 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه تبریز
چکیده:   (4321 مشاهده)
در تحقیق حاضر توربین آبی تورگو توسط روش عددی مرزهای غوطه‌ور شبیه‌سازی شده و اندرکنش جریان آب با اجزای توربین به صورت دو بعدی بررسی شده است. کد عددی تهیه شده به منظور مدلسازی اندرکنش آب و اجزای توربین با نتایج مقالات و تحقیقات معتبر موجود در این زمینه صحت‌سنجی شده است. به دلیل پیچیدگی مدلسازی کل توربین، مدلسازی مذکور شامل قسمتی از توربین می‌باشد که نتایج آن به کل توربین تعمیم داده شده است. به منظور افزایش بازده توربین تورگو، پارامترهای مختلف اجزای آن همانند تقعر پره، هد آبی توربین، دبی جت آب و تعداد پره‌ها تحت شرایط تعریفی مسئله بررسی شده است. مقادیر بهینه هر یک از پارامترهای موجود با توجه به بیشترین بازده توربین انتخاب شده و در نهایت طرحی بهینه از ساختار و ویژگی‌های اجزای توربین تورگو با در نظر گرفتن تمامی نتایج بهینه از مدلسازی‌ها ارائه گردیده است. نتایج تحقیق نشانگر این واقعیت می‌باشند که روش مرز غوطه‌ور با وجود روابط ساده، می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های عددی قابل اعتماد در شبیه‌سازی اندرکنش بین اجزای توربین و جریان آب استفاده گردد.
متن کامل [PDF 1967 kb]   (3512 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1395/6/20 | پذیرش: 1395/8/30 | انتشار: 1395/10/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.