دوره 17، شماره 9 - ( 9-1396 )                   جلد 17 شماره 9 صفحات 289-281 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghajar A, seyyed shams taleghani S A, Soltani M R, Masdari M. Experimental investigation of ground effects on aerodynamics characteristics of a delta wing airplane model. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (9) :281-289
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-11546-fa.html
قجر ارسلان، سید شمس طالقانی سید آرش، سلطانی محمدرضا، مصدری مهران. مطالعه تجربی اثرات زمین بر روی مشخصه‌های آیرودینامیکی مدل هواپیمای بال مثلثی. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (9) :281-289

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-11546-fa.html


1- پژوهشگاه هوافضا
2- استادیار پژوهشگاه هوافضا-وزارت علوم- شهرک غرب خ مهستان خ هوافضا
3- صنعتی شریف
4- دانشگاه تهران
چکیده:   (4529 مشاهده)
در این پژوهش نتایج آزمون استاتیکی یک مدل هواپیمای بال مثلثی 60 درجه تحت اثر زمین در تونل باد کم سرعت ملی ارائه می‌گردد. تونل باد مذکور از نوع مدار بسته و دارای مقطع آزمون باز به ابعاد 2/2 متر در 8/2 متر می‌باشد. کیفیت جریان در فرآیند کالیبراسیون مورد ارزیابی قرار گرفت. مقدار شدت اغتشاشات جریان مقطع آزمون در مرکز مقطع حدود 13/0 درصد می‌باشد. عدد رینولدز آزمون‌ها فراتر از 5/1 میلیون می‌باشد که دستیابی به این عدد رینولدز در سرعت‌های پایین در نوع خود در کشور منحصر بفرد است. اثرات زمین با استفاده از یک صفحه ثابت با ارتفاع قابل تغییر اندازه‌گیری شده است. آزمون‌ها در فواصل مختلف از زمین جهت اندازه‌گیری نیروها و گشتاورهای آیرودینامیکی با استفاده از بالانس شش مولفه کرنش‌سنجی انجام گرفتند. نتایج بدست آمده نشان دادند که ضریب برآی حداکثر به خاطر حضور زمین از مقدار 29/1 به مقدار 38/1 افزایش یافته است. ضریب برآ در کلیه زوایای حمله با حضور زمین افزایش یافته و ضریب پسای القایی کاهش یافته است و در نتیجه ضریب کیفیت آیرودینامیکی کل (نسبت برآ به پسا) از مقدار 8 تا مقدار 5/14 افزایش یافته است. زمانی که فاصله مدل تا صفحه زمین کمتر از نصف طول بال باشد، شیب منحنی برآ با نرخ بالایی از مقدار 66/2 بر رادیان تا مقدار 11/3 بر رادیان افزایش می‌یابد. با کاهش این فاصله مرکز آیرودینامیکی کل به سمت عقب منتقل می‌گردد. در نتیجه حضور زمین باعث افزایش پایداری استاتیکی طولی شده است.
متن کامل [PDF 1400 kb]   (6514 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: آئرودینامیک
دریافت: 1396/1/26 | پذیرش: 1396/5/21 | انتشار: 1396/6/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.