1- دانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، m_navabi@sbu.ac.ir
2- دانشکده مهندسی فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (4012 مشاهده)
فلپینگ تیغه روتور هلیکوپتر منجر به تقارن لیفت در روتور هلیکوپتر میشود و تاثیر قابل توجهی در پایداری و کنترل دارد. در این مقاله به مدلسازی فلپینگ هلیکوپتر در حضور نیروها و گشتاورهای آیرودینامیکی و بررسی اثر آفست، گشتاور وزن پره، فنر مقاوم در لولا، هندسه پره، اثر فرکانس طبیعی و نسبت پیشروی برای دستیابی به رفتار قابل اطمینانی از فلپینگ مورد بررسی قرار گرفته است. در شبیهسازی به اثرات زوایای کوچک و بزرگ فلپینگ و نقش آفست در گشتاورهای وارد شده بر پره و همچنین نقش نسبت پیشروی در گشتاورها پرداخته شده است. مدلهای مختلف دینامیکی فلپینگ و معادلات برای پرواز هاور و کروز هلیکوپتر به طور کامل ارائه میشود و برای یک مثال عددی همه موارد مهم مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین اثر جریان غیریکنواخت در معادلات فلپینگ پره، تاثیر فرکانس طبیعی حرکت فلپینگ با آفست پره ارائه میشود. این مهم منجر به افزایش دقت در مدلسازی پدیده فلپینگ در هلیکوپتر میشود. نتایج شبیهسازی نشاندهنده اهمیت و میزان تاثیر آفست، گشتاورها و نیروهای وارد شده بر پره در حرکت فلپینگ است که منجر به افزایش دقت در مدلسازی میشود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
جریان صوتی دریافت: 1397/2/1 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1398/7/30