1- دانشگاه علم و صنعت
دانشکده مهندسی مکانیک
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران
3- دانشجوی دکتری دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (5213 مشاهده)
افزایش دمای گاز ورودی به توربینهای گازی باعث افزایش قدرت و راندمان حرارتی آنها خواهد شد. با توجه به محدودیت دمایی آلیاژهای مورد استفاده، بهکارگیری روش-هایی جهت کاهش دمای اجزای توربین گاز بهخصوص پرههای توربین، امری ضروری خواهد بود. امروزه تکنولوژی دندههای V شکل نیز به علت انتقال حرارت مناسب، مورد توجه محققان و پژوهشگران خنککاری داخلی پرههای توربین گاز واقع شده است. هدف از این مقاله ارائه و مقایسه دو نمونه از چیدمان پیشنهادی جدید دندههای V شکل بهصورت چیدمان تناوبی و چیدمان روی یک خط در حالت جهتگیری به سمت پاییندست در دو صفحه مخالف در یک کانال مستطیلی و همچنین بررسی و امکانسنجی سیالاتی و انتقال حرارتی آنها بهمنظور استفاده در خنککاری داخلی پره توربین گاز میباشد. برای اعتبارسنجی از یک نمونه نتایج تجربی موجود استفاده شده و در ادامه، نتایج برای اعداد بیبعد 2000
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
انتقال حرارت و جرم دریافت: 1395/11/18 | پذیرش: 1396/2/2 | انتشار: 1396/2/23