Khajeh Arzani H, Kabiri Ataabadi A, Chaparian Y. Investigation of Effect of Structural Parameters on High Velocity Impact Resistance of Fiber Metal Laminates. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (6) :1529-1538
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-21001-fa.html
1- گروه مکانیک و مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران ، a.kabiri.at@mut-es.ac.ir
چکیده: (3721 مشاهده)
در پژوهشهای مختلف برتری چندلایه الیافی- فلزی نسبت به آلومینیوم و کامپوزیت تنها تحت بار ضربهای با سرعت بالا به اثبات رسیده است. در پژوهش حاضر هدف اصلی بررسی ایدهای برای ارتقای مقاومت به ضربه چندلایهای الیافی- فلزی تحت ضربه سرعت بالا با تحلیل عددی و آزمایش است. با توجه به وجود انواع مختلف مکانیزمهای جذب انرژی جنبشی پرتابه توسط هدف، در این پژوهش بر یکی از آنها تمرکز شده و با اضافهکردن لایه لاستیک بهمنظور ایفاکردن نقش جاذب در چندلایه AL/GL/GL/AL به آلومینیوم اجازه خمشدن بیشتر داده میشود تا جذب انرژی جنبشی پرتابه بیشتر شود و انرژی نفوذ مخصوص افزایش یابد. مواد به کار برده شده در این پژوهش آلومینیوم ۲۰۲۴-T۳، پیش آغشته شیشه/اپوکسی با الیاف بافتهشده و لاستیک نیتریل بوتادین است. کلیه آزمایشها با دستگاه تفنگ گازی آزمایشگاه ضربه دانشگاه تربیت مدرس تهران و حل عددی با نرمافزار المان محدود الاس داینا انجام شده است. با استفاده از نتایج حل عددی میتوان خروجیهایی مانند تغییرات نیروی تماسی و تغییرات انرژیهای مختلف در طول برخورد پرتابه به هدف را استخراج نمود که از نتایج حاصل از آزمایش به دست نمیآید. نتایج نشان میدهد با اضافهکردن لایه لاستیک به چندلایه، آلومینیوم میتواند بیشتر خم شود. بنابراین انرژی جنبشی بیشتری از پرتابه جذب شده و انرژی نفوذ مخصوص و سرعت حد بالستیک بهطور محسوس و موثری افزایش مییابد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مواد مرکب دریافت: 1397/2/28 | پذیرش: 1397/10/2 | انتشار: 1398/3/11