Shirzadi S, Badri-kouhi E, Adibnazari S. Effect of Contact Geometry on the Slip Amplitude and Contact Pressure in Fretting Fatigue of a Turbine Blade Root. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (10) :2409-2418
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-21496-fa.html
1- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، adib@sharif.ir
چکیده: (4469 مشاهده)
پرههای توربین به علت کارکرد در شرایط بحرانی در معرض تنشهای مکانیکی و حرارتی بوده و دچار آسیبهای مختلفی از قبیل خستگی و سایش میشوند که منجر به کاهش عمر پرهها از طریق تسریع روند جوانهزنی و رشد ترک خواهد شد. در این مقاله با استفاده از مدل المان محدود دوبعدی، اثر سه پارامتر هندسی طول ناحیه تماس، زاویه ناحیه تماس و ضریب اصطکاک بر دامنه لغزشی و فشار تماسی در ریشه پره توربین مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه نتایج تحلیل با خرابیهای مشاهده شده روی پره توربین با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، انطباق آسیبهای پیشبینی شده با آسیبهای به وقوع پیوسته را نشان میدهد. نتایج حاصل از تحلیل پره نشان میدهد که با حرکت از لبه بالایی تماس به سمت لبه پایینی، مقدار فشار تماسی به تدریج افزایش مییابد و ماکزیمم فشار تماسی در نزدیکی لبه پایینی تماس اتفاق میافتد. براساس نتایج بهدست آمده، در هر مرحله افزایش ضریب اصطکاک، افزایش زاویه تماس و افزایش طول ناحیه تماس، مقادیر دامنه لغزش به ترتیب در حدود ۲۶%، ۱۹% و ۱۰% و فشار تماسی به ترتیب در حدود ۳۵%، ۱۵% و ۵% کاهش پیدا میکند. همچنین افزایش زاویه ناحیه تماس و ضریب اصطکاک به ترتیب محدوده جدایش در لبههای تماس بالایی در دو سمت نمونه را افزایش میدهد. این در حالی است که افزایش طول ناحیه تماس تغییر قابل توجهای در محدوده ناحیه جدایش در نزدیکی لبه بالایی تماس نمونه ایجاد نمیکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1397/3/8 | پذیرش: 1397/12/4 | انتشار: 1398/7/30