1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران ، hojaji_m@pmc.iaun.ac.ir
چکیده: (4570 مشاهده)
در این پژوهش، اثر یک برآمدگی استوانهایشکل بر بردار پیشرانش یک جت مافوق صوت بهعنوان یک روش جدید در کنترل بردار پیشران مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، یک نازل همگرا- واگرا طراحی و ساخته شد. این نازل بهصورتی است که عدد ماخ اسمی خروجی آن در شرایط انبساط کامل ۲ است. دیواره این نازل برای اندازهگیری تغییرات فشار مجهز به سوراخهای فشار شده است. همچنین در دیواره نازل، مجرایی برای اعمال یک برآمدگی در درون نازل ایجاد شده است. از سنسورهای فشار برای اندازهگیری فشار و همچنین، از سیستم شلرین برای بررسی میدان جریان خروجی از نازل بهره برده شده است. فشار کل محفظه آرامش در تمام آزمایشها ثابت و برابر با ۵/۷بار است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که عمق نفوذ برآمدگی در میدان جریان، تاثیر چشمگیری بر میزان انحراف و حتی جهت انحراف جریان جت خارجشده از نازل همگرا- واگرا دارد. بیشترین میزان انحراف جریان جت خروجی از نازل برابر با ۵/۷درجه بوده که در نفوذ برآمدگی برابر با ۰/۴=*H/D اتفاق افتاده است. بهعلاوه این نتایج نشان میدهد که با افزایش میزان نفوذ برآمدگی در درون نازل، میزان تراست محوری نازل اندکی کاهش یافته است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
دینامیک گاز دریافت: 1397/4/3 | پذیرش: 1397/9/13 | انتشار: 1398/2/11