1- مرکز پژوهشی فرآیندهای نوین شکلدهی مواد، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران
2- مرکز پژوهشی فرآیندهای نوین شکلدهی مواد، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران ، j.hosseini@nit.ac.ir
چکیده: (7942 مشاهده)
در این مقاله تأثیر پارامترهای هندسی لوله و قالب بر رفتار تغییرشکل لوله پلهای در فرآیند شکلدهیداغ با گاز (HMGF) لوله از جنس آلیاژ آلومینیم ۶۰۶۳ مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور از آزمایشهای تجربی و شبیهسازی اجزای محدود به کمک نرم افزاز آباکوس استفاده گردید. بررسیها در نسبت قطر قالب به قطر لوله (D/d) و نسبت ضخامت به قطر لوله (t/d) متفاوت صورت گرفته است. همچنین یک مدل تئوری ساده برای ارتباط بین پارامترهای هندسی مذکور با پارامترهای فرایندی فشار داخلی و تغذیه محوری ارائه شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که در شرایط فشار داخلی و تغذیه محوری ثابت با افزایش نسبت D/d و t/d درصد پرشدگی قالب کاهش مییابد. همچنین در نسبت D/d ثابت، با افزایش نسبت t/d تا حدود ۰.۰۵ کاهش درصد پرشدگی قالب بصورت تدریجی است، اما با افزایش نسبت t/d به ۰.۰۶ کاهش درصد پرشدگی قالب بشدت رخ میدهد. با استفاده از شبیهسازی مقادیر فشار داخلی و تغذیه محوری متناسب با نسبتهای D/d و t/d مختلف، تغییر داده شد. نتایج حاصل نشان داد که مطابق با پیشبینی مدل تئوری، مقدار فشار داخلی نسبی و تغذیه محوری نسبی باید بطور خطی به ترتیب با افزایش نسبت t/d و نسبت انبساط (D/d-۱) افزایش یابند، تا نمونههایی با درصد پرشدگی یکسان بدست آید.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شکلدهی ورقهای فلزی دریافت: 1397/7/25 | پذیرش: 1397/10/30 | انتشار: 1398/5/21