دوره 20، شماره 5 - ( اردیبهشت 1399 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 1360-1347 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare Mehrjardi M, Dashti Rahmatabadi A, Rasoolizadeh Shooroki A. Effect of aspect ratio of noncircular lobed journal bearings on the damping effectiveness of lubricant in case of rotor disturbances. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (5) :1347-1360
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-31566-fa.html
زارع‌مهرجردی مهدی، دشتی‌رحمت‌آبادی اصغر، رسولی‌زاده‌شورکی ابوالفضل. تاثیر نسبت منظری یاتاقان‌های ژورنال غیرمدور لُب‌دار بر کارآمدی فیلم روانکار در جذب اغتشاشات حرکتی روتور. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (5) :1347-1360

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-31566-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران ، dashti@yazd.ac.ir
3- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (1512 مشاهده)
توانایی فیلم روانکار در حفظ پایداری دینامیکی روتور در فضای لقی در شرایط ویژه‌ای نظیر کارکرد در سرعت‌های بحرانی، وقوع اغتشاشات لحظه‌ای در وضعیت بارگذاری یا مشخصه‌های روانکار، همواره یکی از بارزترین خصوصیات مورد انتظار یاتاقان‌های ژورنال تکیه‌گاهی مورد استفاده در ماشین‌آلات دوار محسوب می‌شود. نسبت منظری یا طول به قطر یاتاقان عامل مهمی است که در شرایط متفاوت بارگذاری، تاثیر آشکاری بر کیفیت فیلم سیال محبوس مابین سطح روتور و جدار داخلی پوسته یاتاقان خواهد داشت. به همین علت در پژوهش حاضر تاثیر این عامل بر کیفیت میرایی اغتشاشات حرکتی روتور در فضای یاتاقان‌های ژورنال غیرمدور دو، سه و چهار لُب با مدل‌های تحلیلی دینامیکی خطی و غیرخطی مطالعه شده است. در ابتدا موقعیت تعادل پایدار روتور در فضای یاتاقان با بکارگیری معادله رینولدز حاکم بر روانکاری میکروپلار به ازای بار معین خارجی برای مقادیر گوناگون نسبت منظری استخراج شده است. در ادامه با فرض نوسانات سیکل محدود روتور حول نقطه تعادل استاتیکی در مدل خطی، مقادیر جرم بحرانی و فرکانس چرخش گردابی مشخص‌کننده مرز همگرایی اغتشاشات به وضعیت تعادل، تعیین شده‌اند. در مدل غیرخطی با حل همزمان معادله رینولدز حاکم بر روانکاری یاتاقان و معادلات حرکت روتور در گام‌های زمانی متوالی با روش رانگ- کوتا، همگرایی یا واگرایی حرکات روتور ارزیابی شده‌است. نتایج گویای آن است که با کاهش نسبت منظری، دامنه پایداری دینامیکی نوسانات روتور و شانس کنترل اغتشاشات و بازگشت به موقعیت تعادل پایدار، بهبود می‌یابد. قیاس نتایج دو روش ارزیابی نیز از رفتار محتاطانه‌تر و دامنه پایداری دینامیکی محدودتر مدل خطی در غالب مقادیر نسبت منظری حکایت دارد.
متن کامل [PDF 1738 kb]   (1527 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1398/1/7 | پذیرش: 1398/12/15 | انتشار: 1399/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.