دوره 20، شماره 5 - ( اردیبهشت 1399 )                   جلد 20 شماره 5 صفحات 1169-1157 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams S, Ramezani M, Molaei A. Investigation of Aeroelastic Behavior of Straight Bladed Vertical Axis Wind Turbine Using by Nonlinear Flexible DMST (NFDMST) Aerodynamic Model. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (5) :1157-1169
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-33551-fa.html
شمس شاهرخ، رمضانی مرتضی، مولایی احد. ارایه مدل آیرودینامیکی غیرخطی DMST به‌منظور بررسی رفتار آیروالاستیک مقطع پره انعطاف‌پذیر توربین باد اچ شکل. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (5) :1157-1169

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-33551-fa.html


1- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، shahrokh.shams@ut.ac.ir
2- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (2278 مشاهده)
تحلیل آیرودینامیک توربین بادی محور عمودی از پیچیدگی بیشتری نسبت به توربین‌های محور افقی برخوردار است. در این پژوهش به منظور بررسی رفتار آیروالاستیک مقطع پره توربین باد محور عمودی اچ شکل از ترکیب مدل آیرودینامیک DMST که مربوط به توربین‌های محور عمودی است و مدل آیرودینامیک ناپایا وگنر و همچنین مدل واماندگی استاتیکی استفاده شده است. بر این اساس از مدل آیرودینامیکی DMST که مربوط به توربین بادی محور عمودی است، برای به دست‌آوردن دو پارامتر زاویه حمله و سرعت نسبی محلی استفاده شده‌است. از این دو پارامتر در ترکیب دو مدل آیرودینامیک وگنر و واماندگی استاتیکی که غیرخطی آیرودینامیکی را لحاظ می‌کنند، استفاده شده است و مدل جدید آیرودینامیک غیرخطی NFDMST ارایه شده است. مقطع پره به صورت یک و دو درجه آزادی به منظور تحلیل آیروالاستیسیته استاتیکی و دینامیکی مدل شده است. پره توربین باد محور عمودی در یک چرخش سرعت و زاویه حمله‌های متفاوتی را تجربه می‌کند و هدف از بررسی شناخت رفتار مقطع پره انعطاف‌پذیر، به دست آوردن سرعت ناپایداری در موقعیت‌های مختلف پره و مشاهده اثر غیرخطی‌های آیرودینامیک و سازه است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که با لحاظ‌کردن آیرودینامیک غیرخطی نتایج از دقت مناسب‌تری برخوردار است. همچنین با توجه به بررسی مدل یک و دو درجه آزادی نقطه طراحی به لحاظ آیروالاستیک در آزیموس ۹۰- درجه است که کمترین سرعت ناپایداری دینامیکی m/s۲/۴۵ است و تغییرات سرعت ناپایداری بالواره چرخان در یک دور چرخش حدود ۶% است.
متن کامل [PDF 1241 kb]   (1764 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آیرودینامیک
دریافت: 1398/3/13 | پذیرش: 1398/7/23 | انتشار: 1399/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.