1- گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2- گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، mahboobkhah@tabrizu.ac.ir
3- پژوهشکده رانشگرهای فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران، تبریز، ایران
چکیده: (3089 مشاهده)
استفاده از یاتاقانهای مغناطیسی بهمنظور شناورسازی محور موتورهای الکتریکی با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی و کاهش اصطکاک و افزایش دور و مومنتوم زاویهای، یکی از چالشهای موجود صنایع هوافضا است. در این مقاله، یاتاقان مغناطیسی غیرفعال برای عملگر چرخ عکسالعملی، عملگری که برای تغییر و کنترل وضعیت ماهوارههای فضایی بهکار میرود، طراحی و با استفاده از نرمافزار کامسول تحلیل شده و عملکرد آن پس از ساخت در حالتهای مختلف بررسی شده است. یاتاقان مغناطیسی غیرفعال در چرخ عکسالعملی، وقتی روتور از موقعیت مرکزی محور دورانی خارج میشود، نیروی بازگردانی که نتیجه دافعه میان قطبهای همنام مغناطیسهای دائمی است را ایجاد میکند و روتور را به موقعیت محور مرکزی هدایت مینماید. ساختار یاتاقان مغناطیسی غیرفعال محوری بر مبنای الزامات فیزیکی و مغناطیسی، طراحی و توزیع چگالی شار مغناطیسی و خصوصیات استاتیک نیرویی یاتاقان با استفاده از شبیهسازی در نرمافزار کامسول برآورد شده و ضریب سفتی از خصوصیات استاتیکی بهدست آمده است. انتخاب صحیح چینشها و استحصال سفتی بالا نقش بهسزایی در کاهش توان مصرفی و نگهداری چرخ عکسالعملی دارد که در این مقاله به تحلیل و طراحی آن پرداخته شده و ساختار متناسب بر روی آن پیاده شده و نتایج عملکردی دورانی و توان مصرفی آن آورده شده است. نتایج حاصل از شبیهسازیهای اجزای محدود نشاندهنده تاثیرات ساختار انباشته مغناطیسی بر روی مشخصات نیرویی و سفتی مغناطیسی یاتاقان بوده و آزمایشات تجربی حاکی از افزایش سرعت دورانی و مومنتوم چرخ عکسالعملی در حالت استفاده ترکیبی یاتاقان مغناطیسی غیرفعال و یاتاقان مکانیکی است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکاترونیک دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1399/3/13 | انتشار: 1399/5/25