دوره 11، شماره 1 - ( 1390 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 1-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
2- تهران، لویزان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک، گروه تبدیل انرژی
3- هئیت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده:   (4896 مشاهده)
بازتوانی به اضافه کردن واحد(های) توربین گاز به سیکل بخار و استفاده از حرارت گازهای خروجی آنها به منظور بالا بردن راندمان سیکل ایجاد شده، گفته می¬شود. روشهای بازتوانی به دو دسته کلی تقسیم می¬شوند. متداول¬ترین روش بازتوانی، بازتوانی کامل است و جهت بازسازی نیروگاههایی که تقریبا در انتهای عمر مفید کاریشان هستند بکار می¬رود. در چنین حالتی مقادیر هزینه¬های سرمایه¬گذاری اولیه نسبت به حالت احداث سیکل ترکیبی با خصوصیات مشابه به شکل مطلوبی کاهش خواهد یافت. توابع هدف، تابعهای قیمت واحد برق تولیدی نیروگاه و راندمان اگزرژی واحد می¬باشند. این توابع بر اساس متغیرهای مستقل مهم موجود در بویلر بازیاب حرارت، توربینهای بخار و توربین گاز و با توجه به تغییرات دبی سوخت تزریق به داکت برنر مورد بررسی قرار می¬گیرد. در نهایت با توجه به توابع هدف معرفی شده سعی در بدست آوردن بهینه ترین خصوصیات فنی - اقتصادی سیکل بازتوانی نیروگاه بعثت توسط روش بهینه سازی الگوریتم ژنتیک در دو سناریوی بهینه سازی یک¬هدفه و دوهدفه خواهد شد.
متن کامل [PDF 456 kb]   (3501 دریافت)    

دریافت: 1389/4/9 | پذیرش: 1390/3/10 | انتشار: 1390/3/28