دوره 16، شماره 10 - ( 10-1395 )                   جلد 16 شماره 10 صفحات 180-173 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گروه عمران
2- دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان، گروه عمران
3- استادیار دانشگاه گیلان
چکیده:   (4210 مشاهده)
سازه ها ممکن است در طول عمر مفیدشان در معرض بارهای ناگهانی همانند ضربه قرار گیرند .تولید مصالح جدید که بتواند آسیب کمتری را در هنگام مواجه شدن با فرایند ضربه و ارتعاشات ناگهانی از خود نشان دهد از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد . بتن ماده ای شکننده است و وقتی در معرض بارهای دینامیکی قرار می‌گیرد، علاوه بر آسیب دیدگی خود ، ممکن است به محیط اطراف به دلیل از هم پاشیدگی صدمه وارد کند . در این تحقیق ، ذرات لاستیک تایر ضایعاتی در 3 اندازه 0-1، 1-3 و 3-5 میلیمتر و در نسبت های 0،40،30،20،10و50 درصد، به صورت جانشین حجمی ریزدانه به مخلوط بتن اضافه شده است . ابتدا با توجه به نتایج آزمون مقاومت فشاری ، اندازه بهینه از ذرات لاستیک تعیین شد ، سپس به نمونه‌های بتنی حاوی ذرات لاستیک در اندازه بهینه ، دوده سیلیس و الیاف پلی‌پروپیلن نمونه بتنی اضافه شد و مجددا نمونه‌ها تحت آزمون‌های مقاومت فشاری ، وزن مخصوص ، جذب امواج التراسونیک ، بارگذاری ضربه با وزنه پرتابی و تفنگ گازی قرار داده شدند. نتایج حاکی از آن است که ، گرچه اضافه کردن ذرات لاستیک موجب کاهش مقاومت فشاری بتن شده است ولی انعطاف پذیری بتن را افزایش داده است. همچنین دوده سیلیس به دلیل داشتن خصوصیت پوزولانی موجب چسبندگی بیشتر در نمونه بتنی و در نتیجه افزایش مقاومت در بتن شده و الیاف پلی پروپیلن موجب افزایش انعطاف پذیری در بتن گردیده است.
متن کامل [PDF 7166 kb]   (4925 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مکانیک ضربه
دریافت: 1395/4/23 | پذیرش: 1395/6/8 | انتشار: 1395/7/18

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.