1- گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، ameri_mm@uk.ac.ir
چکیده: (1754 مشاهده)
سیستم احتراق اضافه یکی از روشهای مرسوم برای جبران کمبود انرژی حرارتی ارسال شده توسط توربینهای گازی و افزایش توان تولیدی واحدهای سیکل ترکیبی است. هزینه پایین سرمایهگذاری نسبت به میزان افزایش توان تولیدی، موجب شده است که طراحان تشویق به استفاده از این روش در نیروگاههای فوق شوند. در این مقاله به بررسی میدانی تغییرات عملکرد یک واحد سیکل ترکیبی واقعی در حالتهای مختلف بهرهبرداری از توربینهای گازی، با در نظر گرفتن وجود یا عدم وجود سیستم احتراق اضافه از دیدگاه انرژی و اگزرژی پرداخته شده است. بررسیها نشان میدهد که در تمامی حالات بهرهبردای موضوع تحقیق، مکانیزم احتراق اضافه موجب افزایش توان تولیدی تا مقادیر 26.3MW، افزایش راندمان انرژی سیکل بخار در حدود 2.43% میگردد ولی این سیستم بر راندمان انرژی و اگزرژی کل سیکل ترکیبی تأثیر منفی دارد. بهگونهای که در بدترین حالت مورد مطالعه، مقدار 1.7% افت در راندمان انرژی و 1.13% افت در راندمان اگزرژی سیکل ترکیبی بوقوع پیوست. همچنین مشخص شد، بهرهبرداری از نیروگاه در بارهای جزئی موجب افزایش قابل توجه تخریب اگزرژی در سیکل میگردد که حتی افزایش راندمانهای انرژی و اگزرژی سیکل بخار در اثر استفاده از سیستم احتراق اضافه، قادر به جبران آن نمیباشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
نیروگاه حرارتی دریافت: 1399/1/4 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1400/2/10