دوره 21، شماره 5 - ( اردیبهشت 1400 )                   جلد 21 شماره 5 صفحات 295-285 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران ، ameri_mm@uk.ac.ir
چکیده:   (1754 مشاهده)
سیستم احتراق اضافه یکی از روش­‌های مرسوم برای جبران کمبود انرژی حرارتی ارسال شده توسط توربین‌های گازی و افزایش توان تولیدی واحدهای سیکل ترکیبی است. هزینه پایین سرمایه­‌گذاری نسبت به میزان افزایش توان تولیدی، موجب شده است که طراحان تشویق به استفاده از این روش در نیروگاه­‌های فوق شوند. در این مقاله به بررسی میدانی تغییرات عملکرد یک واحد سیکل ترکیبی واقعی در حالت­‌های مختلف بهره‌­برداری از توربین­‌های گازی، با در نظر گرفتن وجود یا عدم وجود سیستم احتراق اضافه  از دیدگاه انرژی و اگزرژی پرداخته شده است. بررسی‌­ها نشان می‌­دهد که در تمامی حالات بهره‌­بردای موضوع تحقیق، مکانیزم احتراق اضافه موجب افزایش توان تولیدی تا مقادیر 26.3MW، افزایش راندمان انرژی سیکل بخار در حدود 2.43% می­­‌گردد ولی این سیستم بر راندمان انرژی و اگزرژی کل سیکل ترکیبی تأثیر منفی دارد. به­‌گونه‌­ای ­که در بدترین حالت مورد مطالعه، مقدار 1.7% افت در راندمان انرژی و 1.13% افت در راندمان اگزرژی سیکل ترکیبی بوقوع پیوست. همچنین مشخص شد، بهره‌­برداری از نیروگاه در بارهای جزئی موجب افزایش قابل توجه تخریب اگزرژی در سیکل می‌­گردد که حتی افزایش راندمان­‌های انرژی و اگزرژی سیکل بخار در اثر استفاده از سیستم احتراق اضافه، قادر به جبران آن نمی­‌باشد.
متن کامل [PDF 879 kb]   (1173 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: نیروگاه حرارتی
دریافت: 1399/1/4 | پذیرش: 1399/12/2 | انتشار: 1400/2/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.