دوره 21، شماره 3 - ( اسفند 1399 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 161-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری انرژی تجدیدپذیر، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل.f.haghighatshoar@uma.ac.ir ، f.haghighatshoar@uma.ac.ir
2- دانشیار، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل. Nagafi.B@uma.ac.ir
چکیده:   (5430 مشاهده)
یکی از مشکلات عمده کشورهای جهان، تأمین انرژی مورد نیاز است. بیودیزل یکی از سوخت­های جایگزین و منابع انرژی تجدیدپذیر می­باشد. در غالب کشورها استفاده از بیودیزل  B5در ترکیب سوخت دیزل مرسوم است و اغلب آنها برای بکارگیری ترکیب بیودیزل B20 برنامه­ریزی کرده­اند. استفاده از گاز طبیعی در موتور دیزلی و بررسی امکان بکارگیری آن در درصدهای بالا یک راهکار نوین دیگر هست، که می­تواند وابستگی به سوخت دیزل را کمتر کند. در این راستا در این مطالعه، بیودیزل با فرآیند ترانس­استریفیکاسیون از روغن پسماند تولید شد و در دو سطح 5 و %20 در سوخت دیزل ترکیب گردید. سپس از گاز طبیعی در سه سطح 60، 70 و %80 (G/T%) در موتور دیزل استفاده شد. آزمایشات موتور در بار کامل و در دور  rpm1500 انجام گرفت. به­طور کلی نتایج این آزمایش نشان داد که برای شرایطی که از بیودیزل  B20در ترکیب سوخت دیزل و از سوخت گازی نیز در مقدار %80 در موتور دیزل استفاده می­شود، به دلیل کاهش در اغلب آلاینده­های انتشاری موتور، افزایش بازدهی انرژی و کاهش هزینه اقتصادی، شرایط مناسبی فراهم می­گردد؛ به­طوری که تحت این شرایط در مقایسه با موتور دیزل معمولی، توان ترمزی و بازده انرژی به ترتیب 8.86 و %29.06 افزایش می­یابد، همچنین مصرف سوخت ویژه ترمزی، CO و CO2 نیز به ترتیب 26.5، 57.58 و %4.54 کاهش پیدا می­کند، هرچند مقدار NOx اندکی افزایش می­یابد، ولی هزینه اقتصادی در مقایسه با دیزل % $/kwh26.47 کمتر می­شود و لذا از این جهت نتایج ارزشمندی را درپی دارد. 
متن کامل [PDF 1664 kb]   (4684 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: موتور احتراق داخلی
دریافت: 1399/9/27 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.