دوره 21، شماره 11 - ( آبان 1400 )                   جلد 21 شماره 11 صفحات 719-728 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، fotouhi.sakineh24@gmail.com
2- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- دانشکدۀ هوافضا، دانشگاه گلاسکو، گلاسکو، اسکاتلند
چکیده:   (309 مشاهده)
سازه­های کامپوزیتی تحت بارگذاری ضربه مستعد انواع مکانیزم­های خرابی از قبیل جدایش بین لایه­ای، شکست الیاف و یا ترک ماتریس می­باشند. مطاعات نشان می­دهد که خرابی سازه­های کامپوزیتی در اثر ضربه وابسته به ابعاد (درون صفحه‌‌ای و بین صفحه‌‌ای) و چینش لایه‌‌ها می­باشند. تحقیق حاضر با استفاده از روش نشرآوایی سی اسکن و سی تی اسکن به بررسی تاثیر ابعاد و چینش لایه‌‌ها بر خرابی صفحات کامپوزیتی اثر ضربه سرعت پایین پرداخته است. بدین منظور چهار نمونه با ساختار شبه ایزوتروپ با لایه‌‌چینی [45m/0m/90m/-45m]ns ساخته شده و تحت بارگذاری قرار گرفتند و سیگنال‌های نشرآوایی آن‌ها ثبت شدند. سه نمونه IS، PS و SS بر اساس استاندارد D6264/D6264M، و یک نمونه مرجع R که نصف ابعاد درون صفحه­ای سه نمونه­ی قبلی را دارند بررسی شدند. مقادیر m و n متناسب با طراحی مورد نظر تغییر کرده است. داده­های آزمون نشرآوایی با استفاده از تابع سنتری تحلیل شدند و سپس تصاویر سی اسکن و سی تی اسکن نیز جهت مشاهده اندازه و محل خرابی­ها به کار گرفته شدند. نتایج این تحقیق نشان داد که تغییرات ابعادی و نوع لایه چینی باعث تغییر نوع و شدت مکانیزم­های خرابی و رفتار مکانیکی مواد کامپوزیتی می­شود. همچنین نشان داده شده است که آزمون نشرآوایی توانایی مشاهده تاثیر ابعاد و لایه چینی در کامپوزیت­های شیشه/اپوکسی را دارد.
متن کامل [PDF 1104 kb]   (149 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1399/11/5 | پذیرش: 1400/3/29 | انتشار: 1400/6/10