دوره 21، شماره 8 - ( مرداد 1400 )                   جلد 21 شماره 8 صفحات 540-527 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه سمنان
2- دانشگاه سمنان ، m_azadi@semnan.ac.ir
چکیده:   (2687 مشاهده)
در موتورهای احتراق داخلی، به دلیل وجود بارگذاری متناوب و وجود سایش بین سطح بالایی رینگ پیستون و اولین شیار پیستون امکان وقوع پدیده خستگی فرتینگ در این ناحیه وجود دارد. در این پژوهش، تاثیر روانکاری و اعمال عملیات حرارتی بر رفتار خستگی فرتینگ نانوکامپوزیت پایه آلومینیوم، مورد بررسی قرار گرفته است. آزمون خستگی فرتینگ در شرایط بارگذاری کاملا معکوس‌شونده و در دمای محیط صورت گرفته است. علاوه بر آن منحنی تنش- عمر و خواص خستگی فرتینگ آلیاژ آلومینیوم پیستون تقویت‌شده با نانوذرات بدست آمده است. بررسی ریزساختار و سطح شکست توسط میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدان انجام شده است. نتایج نشان داد که رفتار شکست غالبا ترد بوده است و همچنین اعمال روانکاری و عملیات حرارتی باعث بهبود عمر خستگی فرتینگ نانوکامپوزیت‌های پایه آلومینیومی شده است.
متن کامل [PDF 1563 kb]   (1746 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تجزیه و تحلیل و انتخاب مواد
دریافت: 1399/12/14 | پذیرش: 1400/1/28 | انتشار: 1400/5/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.