1- گروه پژوهشی پیلهای سوختی پلیمری، دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایران
2- استاد دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی بابل
3- دانشیار دانشگاه صنعتی بابل
چکیده: (7144 مشاهده)
توسعهی فناوری پیلهای سوختی پلیمری جهت تولید برق و حرارت در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفتهاست. در میان اجزای اصلی پیلهای سوختی پلیمری، صفحات دوقطبی تأثیر قابل توجهی بر هزینه و کارایی سامانه دارند. صفحات دوقطبی فلزی شکلدهی شده با ورقهای نازک، به دلیل مزایایی همچون هزینه، استحکام مکانیکی و چگالی توان مناسب به عنوان جایگزین صفحات مرسوم گرافیتی گسترش یافتهاند. انعطافپذیری این قطعات و برگشت فنری حین شکلدهی، خطاهای ابعادی را اجتنابناپذیر مینماید و منجر به توزیع نامناسب فشار تماسی صفحات دوقطبی با لایه نفوذ گاز و افت کارایی پیل سوختی میگردد. افزایش بیش از حد دقت تولید صفحات دوقطبی موجب افزایش هزینه و کاهش قابلیت گسترش عمومی فناوری میشود. بنابراین، بهمنظور کاهش هزینههای غیرضروری، مدیریت طراحی و ساخت، بهبود کارایی و تدوین دانش فنی، تحلیل خطاهای ابعادی صفحات دوقطبی فلزی توسط روش اجزا محدود و شبیهسازی مونتکارلو انجام میگردد. ابتدا مدل تماس صفحهی دوقطبی و لایه نفوذ گاز توسعه مییابد و ارتفاع کانالها و دندانههای صفحهی دوقطبی بصورت پارامتری با تغییرات تصادفی و توزیع نرمال خطای ابعادی مطرح میگردد. سپس، توزیع فشار روی لایه نفوذ گاز (Pave و Pstd) به ازای خطاهای ابعادی مختلف توسط شبیهسازی مونتکارلو به دست میآید. با افزایش مقدار تلرانس ابعادی از mm 015/0± تا mm 075/0±، میانگین فشار تماسی (Pave) 11% افت و انحراف معیار فشار تماسی (Pstd) تا بیش از 90% افزایش یافتهاست. یعنی توزیع مطلوب فشار لایه نفوذ گاز با افزایش خطای ابعادی کاهش مییابد و میتوان تلرانسهای ابعادی مناسب برای صفحات دوقطبی فلزی را مطابق نیازهای مهندسی تعیین نمود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سایر...... دریافت: 1396/3/17 | پذیرش: 1396/4/28 | انتشار: 1396/6/10