1- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (4242 مشاهده)
در این پژوهش با اعمال تحریک اجباری در میدان سیال، اثرات استفاده از ابزارهای کنترلی جدید بر رفتار چتر فرود و میزان کارایی آن مورد مطالعه قرار میگیرد. مدلسازی انجام شده با نرمافزار تجاری فلوئنت شبیهسازی و تحلیل شدهاست. ابتدا هندسهی کلی پیشنهاد میگردد. این شبیهسازیها در مورد تأثیر این تحریک بر رفتار جریان، کارایی چتر، نقاط پرفشار چتر اطلاعات مهمی را در اختیار قرار میدهد و نقطهی آغازی بر مطالعات چتر فرود در حوزهی دانشی اندرکنش سازه-سیال است. برای ساده سازی روند حل در مسئله از فرض تقارن محوری و همچنین صلب بودن دیواره چتر استفاده شدهاست. با توجه به دامنهی حرکت زیاد بالچه نسبت به سلولهای مجاورشان در مسئلهی پیشرو و اهمیت کیفیت شبکه در مجاورت مرز جامد، از روش هموارسازی فنر-پایه به همراه تولید مجدد شبکهی محلی و ناحیهای استفاده شده تا کیفیت شبکه برای ثبت لایهی مرزی و گردابهای ایجاد شده در سطح جامد مناسب باشد. در این پژوهش نشان داده شدهاست که استفاده از هندسههای قوس کروی در برابر هندسههای سهموی و قطاع دایرهای دارای مزیت است. ایجاد تحریک در دیسک گذردهی انتهای چتر فرود باعث میشود که ضریب پسای کلی بهشدت افزایش یابد و تا حدود دو برابر بزرگ شود. میدان جریان باوجود تحریکات در یک منطقهی بزرگ دچار افت فشار کل میگردد؛ درصورتیکه این تحریکات وجود نداشته باشد این ناحیه بسیار کوچکتر خواهد بود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا-فضا دریافت: 1395/11/20 | پذیرش: 1396/1/26 | انتشار: 1396/2/17