دوره 16، شماره 10 - ( 10-1395 )                   جلد 16 شماره 10 صفحات 420-412 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- استادیار/دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- استاد دانشگاه تبریز
چکیده:   (4559 مشاهده)
در خطوط فشار قوی، عوامل محیطی به دلیل ایجاد ارتعاشات عرضی کابل انتقال قدرت، اثرات مخربی روی تجهیزات خطوط انتقال بر جای می‌گذارد. برای کاهش نرخ خرابی‌ها، انرژی مکانیکی انتقال یافته بایستی به طریقی جذب شود. به این منظور از میراگر‌های دینامیکی در سیستم انتقال قدرت استفاده می‌شود. یکی از متداول‌ترین میراگرهای دینامیکی، میراگر استاک بریج می‌باشد که در فواصل مناسبی از دو سر عایق سرامیکی و بر روی کابل نصب می‌شود. پیچیدگی در محاسبه مقدار سفتی خمشی و نیز مکانیزم جذب انرژی در این میراگرها که عمدتاً در کابل رابط آن صورت می‌گیرد، مدل‌سازی این نوع میراگرها را مشکل‌تر کرده ‌است. در مقاله حاضر، با توجه به تعدد پارامترهای مجهول در مدل و تخمین آن‌ها به منظور شناسایی سیستم ارتعاشی میراگر استاک بریج، و مدل سازی دقیق ریاضی آن، از آنالیز مودال تجربی و روش به‌روز رسانی مدل استفاده شده است. بدین صورت که ابتدا میراگر استاک بریج در قالب یک سیستم چهار درجه آزادی مدل شده و سپس پارامترهای مجهول آن با استفاده از روش آنالیز مودال تجربی و روش بهینه‌سازی الگوریتم ژنتیک تخمین زده شده‌، و در نهایت تأثیر پارامترهای میراگر در رفتار ارتعاشی آن بررسی و نمودارهای تاثیر تغییر این پارامترها بر روی مقدار جذب انرژی استخراج شده‌اند. به منظور صحه‌سنجی نتایج، داده‌های تجربی مربوط به اتلاف توان میراگر استاک‌بریج با استفاده از یک تجهیز آزمایشگاهی و برای حالت تحریک پایه به دست آمده و با نتایج تحلیلی مقایسه شده‌اند. نتایج تحلیلی و تجربی موافقت خوبی با یکدیگر نشان می‌دهند.
متن کامل [PDF 4132 kb]   (5786 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: ارتعاشات
دریافت: 1395/4/28 | پذیرش: 1395/7/4 | انتشار: 1395/8/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.