دوره 17، شماره 10 - ( 10-1396 )                   جلد 17 شماره 10 صفحات 375-384 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- عضو هییت علمی/گروه مکانیک دانشگاه تربیت مدرس
2- گروه هوافضا، دانشکده lمهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (2623 مشاهده)
در بررسی رفتار مواد مرکب در شرایط مختلف بارگذاری، انواع متنوعی از مودهای خرابی ممکن است ایجاد شوند که تأثیر بسزایی در نحوه عملکرد و خواص سازه دارند. در این مقاله با در نظرگیری مود‌های خرابی محتمل در مقیاس میکرو و توسعه آن‌ها در مقیاس ماکرو به مطالعه پاسخ چندلایه‌های متعامد در حضور خرابی به‌صورت عددی پرداخته می‌شود. بدین منظور در مقیاس میکرو اثر پیدایش و رشد جدایش اتصال الیاف از ماتریس و متعاقباً شکل‌گیری ترک ماتریسی موردبررسی قرار می‌گیرد. در ادامه و در مقیاس ماکرو به بررسی جدایش بین لایه‌ای ناشی از ترک ماتریسی پرداخته می‌شود. به‌منظور مدل‌سازی مود خرابی جدایش اتصال الیاف از ماتریس که یکی از اولین مودهای خرابی حاکم هست، از روش ناحیه چسبنده استفاده می‌شود و با شبیه‌سازی نتایج مربوط به جدایش فایبر از ماتریس، روش توسعه‌یافته در این مقاله با نتایج پژوهش-های صورت گرفته صحت سنجی می‌شود. در ادامه، به‌منظور در نظرگیری مود خرابی ترک ماتریسی، از روش المان محدود تعمیم‌یافته استفاده گردیده و درنهایت جدایش بین لایه‌ای ناشی از ترک ماتریسی با به‌کارگیری ناحیه چسبنده شبیه‌سازی می‌گردد. بدیهی است که در مطالعه موجود برهمکنش ناشی از این سه مود خرابی به‌صورت همزمان موردمطالعه قرار می‌گیرد. به‌طورکلی مدل‌سازی این حجم از فایبر و ماتریس به کمک اسکریپت نویسی در زبان برنامه‌نویسی پایتون در نرم‌افزار آباکوس صورت گرفته و روش شبیه‌سازی و حل مبتنی بر استفاده از روش المان محدود و نرم‌افزار آباکوس می‌باشد.
متن کامل [PDF 1649 kb]   (4798 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مواد مرکب
دریافت: 1396/3/29 | پذیرش: 1396/7/2 | انتشار: 1396/8/5