Kazemi R, Azadi S, Esmaeili N, Tabatabaei Oreh S H. Directional Stability Analysis of The Articulated Vehicle Based on Phase Plane. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (2) :124-134
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-73-fa.html
1- دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
2- عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
3- دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
4- عضو هیئت علمی دانشگاه تهران جنوب
چکیده: (5968 مشاهده)
در خودروی مفصلی تاکنون در مرجعی اهمیت تنظیم و یا محدود نمودن زاویه لغزش جانبی به عنوان مهمترین کمیت حرکتی مورد بررسی قرار نگرفته است. حال آن که رفتار دینامیکی مناسب آنها از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. در این پژوهش بر مبنای یک مدل صفحه ای از خودروی مفصلی و با اتخاذ یک روش مناسب اهمیت این کمیت مورد بررسی قرار میگیرد. در این مقاله پس از آشنایی با پژوهشهای پیشین ، به تشریح مدل خودروی مفصلی میپردازیم. مدل انتخابی، یک مدل 14 درجه آزادی صحه گذاری شده از خودروی مفصلی است که دینامیک سویی خودرو را شبیهسازی مینماید. در مبحث تحلیل پایداری از روش صفحه فاز مبتنی بر مدل غیر خطی سه درجه آزادی خودروی مفصلی که درجات آزادی اصلی در حرکت صفحه ای را در بر میگیرد، استفاده میشود. در این بخش با ثابت در نظر گرفتن سرعت طولی خودرو به عنوان شرط بحرانی، به رسم صفحه فاز کشنده با دو متغیر زاویه لغزش جانبی و سرعت چرخشی خودروی مفصلی پرداخته و نواحی پایدار و ناپایدار را از یکدیگر تفکیک مینماییم. سیستم های فازی تخمینگر بر اساس مدل فازی تاگاکی سوگینو پایهریزی شده اند و با توجه به نتایج حاصل از صفحه فاز یک محدوده پایدار برای حرکت خودروی مفصلی را ارایه میدهند. در نهایت با طراحی دو سیستم کنترلی پی-دی بر مبنای محدوده پایدار، جهت کنترل زاویه مفصل و زاویه لغزش جانبی، کاربرد صفحه فاز در بررسی پایداری را پررنگتر جلوه میدهیم. در انتها تحلیل نتایج و تست روش بر مبنای مدل کامل خودرو ارایه میگردد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1393/6/9 | پذیرش: 1393/8/23 | انتشار: 1393/10/6