دوره 24، شماره 6 - ( خرداد 1403 )                   جلد 24 شماره 6 صفحات 383-373 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه علم و صنعت ایران
2- دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3- دانشگاه جهرم
4- دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، mkermani@aut.ac.ir
چکیده:   (1448 مشاهده)
اخیرا در بسیاری از کاربردهای پیل سوختی، به­منظور افزایش بازدهی و یکنواخت­تر کردن توزیع واکنش­دهنده­ها در سطح فعال، از فوم به عنوان توزیع کننده جریان استفاده می شود. اما این روش علیرغم ایجاد بهبود نسبی در بازدهی و عملکرد پیل سوختی، توزیع واکنش­دهنده­ها را به یکنواختی مطلوب نمی­رساند. از این رو در این مطالعه، از فوم فلزی با تخلخل غیر یکنواخت جهت توزیع همگن­تر جریان هوا در سمت کاتد پیل سوختی غشا پلیمری استفاده شده­ است. در ابتدا فوم به صورت یکنواخت و با تخلخل یکسان فرض شده است. پس از حل عددی جریان در فوم همگن (نوع اول)، دو نوع فوم با ضریب تخلخل متغیر طراحی شده­ است به­گونه­ای که با تقسیم فوم به شکل شطرنجی، ضرایب تخلخل در گوشه­های مقعر که کسر مولی اکسیژن در آن­ها پایین است (نواحی مرده)، حائز مقدار بالاتری هستند تا حرکت جریان به این گوشه­ها تسهیل و در نتیجه توزیع جریان نیز یکنواخت­تر شود. نتایج شبیه سازی حاکی از آن بود که به ازای چگالی جریان ثابت، توزیع کسر مولی اکسیژن در هر دو نوع فوم با ضریب تخلخل متغیر، یکنواخت­تر شده و متوسط کسر مولی اکسیژن نیز در فوم نوع دوم 45/9% و در فوم نوع سوم 02/32% نسبت به فوم یکنواخت افزایش داشته، همچنین گرادیان فشار در فوم با تخلخل متغیر نوع دوم، 75/80% نسبت به فوم یکنواخت افزایش یافته، در حالی که به ازای فوم نوع سوم، تغییر چندانی نداشته است.
متن کامل [PDF 1055 kb]   (1095 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مکانیک سیالات
دریافت: 1403/1/25 | پذیرش: 1403/6/5 | انتشار: 1403/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.