Rajabi Vandechali M, Abbaspour-Fard M H, Rohani A. Multiple linear regression analysis of some important performance parameters of a conventional diesel engine in different working conditions. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (5) :363-373
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9556-fa.html
رجبی وندچالی مجید، عباسپور فرد محمد حسین، روحانی عباس. تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره برخی پارامترهای عملکردی مهم یک موتور دیزل متداول در شرایط کاری مختلف. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (5) :363-373
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9556-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی گروه مهندسی بیوسیستم، دانشگاه فردوسی مشهد
2- عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
3- عضو هیئت علمی گروه مهندسی بیوسیستم، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (4496 مشاهده)
در حال حاضر، جهان با کاهش روزافزون منابع فسیلی، بحران انرژی و نیز مسائل زیست محیطی مواجه است. از طرفی، موتورهای دیزل به دلیل کاربرد گسترده در بخشهای مختلف نظیر حمل و نقل، کشاورزی، صنعت و غیره، از منابع اصلی مصرف سوخت و تولید آلاینده هستند. اندازهگیری دقیق مصرف سوخت و آلایندگی موتورها مستلزم صرف وقت و هزینهی گزاف برای محققین است. از این رو، هدف اصلی این تحقیق ارائهی مدلهای رگرسیون خطی مناسب برای برخی پارامترهای عملکردی مهم موتور تراکتور ITM285 بر حسب گشتاور و سرعت موتور بود. آزمایش در 11 سطح سرعت اولیه موتور (779، 921، 1063، 1204، 1346، 1488، 1629، 1771، 1818، 1913 و 2054 rpm) با اعمال گشتاور از صفر تا بار کامل، با گامهای 10 N.m انجام شد. پارامترهای اندازهگیری شامل دبی جرمی مصرف سوخت، دمای اگزوز، سرعت لحظهای موتور، حداکثر و میانگین کدری دود اگزوز بود. چهار مدل رگرسیون خطی مختلف برای برآورد پارامترها مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بررسی کارآیی مدلهای رگرسیونی نشان داد که برای تمامی پارامترها، مدل رگرسیونی مرتبه دوم دارای بیشترین بازده و کمترین RMSE بود. بیشترین و کمترین تأثیر گشتاور به ترتیب بر دمای اگزوز و سرعت لحظهای موتور بود؛ درحالیکه این نتیجه برای سرعت اولیهی موتور کاملاً برعکس بود. نتایج ارزیابی مدلهای رگرسیونی نشان داد که تطابق بالایی بین خروجی مدلها با خروجی مطلوب وجود داشت. همچنین، همبستگی بین دبی جرمی سوخت و دمای اگزوز و نیز بین حداکثر و میانگین کدری دود به ترتیب با ضرائب همبستگی 0.96 و 0.99 در سطح بسیار بالایی قرار داشت.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
موتور درون سوز دریافت: 1395/9/28 | پذیرش: 1395/12/26 | انتشار: 1396/2/24