مهندسی مکانیک مدرس، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۴۴۳-۴۵۰

عنوان فارسی مطالعه عددی تأثیر ضریب نرخ دمش گاز بر مشخصات کاویتی در جریان سوپرکاویتاسیون گازدهی شده
چکیده فارسی مقاله در این مقاله جریان سوپرکاویتاسیون گازدهی شده بر روی یک مدل پرتابه‌ای در شرایط پایدار با استفاده از روش دینامیک سیالات محاسباتی در نرم افزار تجاری سی اف ایکس و بکارگیری مدل آشفتگی کی-اُمگا اس-اس-تی و تکنیک حجم سیال به صورت سه‌بعدی شبیه سازی شده است. به منظور صحت سنجی مدل عددی، ابعاد کاویتی گازدهی شده حاصل از نتایج شبیه‌سازی با داده‌های آزمایشگاهی موجود، مقایسه و دقت حل عددی مشخص شده است. نتایج عددی نشان می‌دهد که در یک عدد فرود ثابت و با افزایش ضریب نرخ دمش گاز، ابعاد کاویتی گازدهی شده در ابتدا افزایش یافته و پس از رسیدن به یک مقدار بحرانی تقریباً ثابت می‌ماند. همچنین مشاهده شده است که در کاویتی‌های بزرگتر، اثر نیروی جاذبه موجب انحراف قسمت انتهایی کاویتی به سمت بالا می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که با افزایش ضریب نرخ دمش گاز، الگوی خروج گاز از انتهای کاویتی از حالت جت بازگشتی به حالت گردابه دوقلو تبدیل می‌شود. تغییرات ضریب نرخ دمش گاز بر حسب طول کاویتی تابعی از عدد فرود جریان کاویتاسیونی بوده و مقدار بحرانی ضریب نرخ دمش گاز بر حسب عدد فرود جریان به‌صورت خطی افزایش پیدا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جریان دوفازی، سوپرکاویتاسیون گازدهی شده، الگوی خروج گاز، ضریب نرخ دمش گاز، طول کاویتی

عنوان انگلیسی Numerical study of gas rate coefficient effect on ventilated supercavitating flow specifications
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, the three dimensional ventilated cavitating flow in the steady condition around a projectile model is simulated using CFD method combined with a sst k-ω turbulence model and volume-of-fluid technique, With the aid of CFD software ANSYS CFX. The numerical model is validated using comparisons between numerical predictions and existing experimental data and fairly good agreement is revealed. The numerical results show that with increasing the ventilation gas rate at constant Froude number, the cavity length gradually increases to a critical value and then remains fixed upon further increase in gas ventilation rate. Also, it has been observed that rear portion of larger cavity moves upwards due to gravitational effect. With increasing the ventilation gas rate, the gas leakage mechanism at rear portion of ventilated supercavity changes from the re-entrant jet closure mode to twin vortex closure mode. The variation of ventilation gas rate versus cavity length is a function of Froude number and the critical ventilation gas rate increases linearly with Froude number.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Two phase flow, Ventilated supercavitation, Gas leakage mechanism, Ventilated gas rate coefficient, Cavity length

نویسندگان مقاله محمدرضا عرفانیان | mohammad reza erfanian
mechanic department, engineering faculty, ferdowsi university of mashhad, mashhad
گروه مکانیک دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمد مقیمان | محمد مقیمان
استاد عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-15-10823-1&slc_lang=fa&sid=15
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات