دوره 15، شماره 4 - ( 1394 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 301-309 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Meisami F, Ajam H. Technical-economic analysis of a diesel engine fuelled with biodiesel based on experimental data. Modares Mechanical Engineering. 2015; 15 (4) :301-309
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1197-fa.html
میثمی فرشاد، عجم حسین. تحلیل فنی-اقتصادی استفاده از سوخت بیودیزل درموتور دیزل به کمک داده های آزمایشگاهی. مهندسی مکانیک مدرس. 1394; 15 (4) :301-309

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-1197-fa.html


1- دانشگاه فردوسی مشهد
2- عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (2965 مشاهده)
بیودیزل یک سوخت تجدیدپذیر بوده که از روغن‌های گیاهی و یا حیوانی قابل تولید است. مهمترین ویژگی استفاده از سوخت بیودیزل قابلیت این سوخت در کاهش آلاینده‌های خروجی موتور است. در سالیان اخیر مطالعات زیادی در ارتباط با فرآیند تولید بیودیزل و عملکرد و آلایندگی‌های آن انجام شده است، اما در این تحقیقات غالباً هیچ گونه توجهی به ارزیابی اقتصادی استفاده از بیودیزل در موتور نشده است. در این مطالعه بعد از آزمایش درصدهای مختلف ترکیب سوخت بیودیزل با دیزل روی یک موتور 4 سیلندر پرخوران، داده‌های مورد نیاز استخراج، و با استفاده از این داده‌ها واکنش احتراق تعیین گردید. سپس به کمک واکنش احتراق نرخ جرمی هر یک از آلاینده-ها بدست آمد. ارزیابی اقتصادی با در نظر گرفتن هزینه های اجتماعی آلاینده ها، هزینه سوخت ورودی و هزینه افت توان موتور انجام گردید. با توجه به قیمت پایین سوخت دیزل در ایران نتایج کلی تحقیق بدون در نظر گرفتن قیمت سوخت ورودی به دست آمد. ارزیابی فنی نیز با در نظر گرفتن نتایج مربوط به عملکرد موتور انجام گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که استفاده از دو ترکیب 10 و 15 درصد حجمی بیودیزل-دیزل (B10 و B15) علاوه بر اینکه دارای صرفه اقتصادی نسبت به دیزل خالص می‌باشند، دارای مشخصه های عملکردی مطلوبی هم هستند. در این دو ترکیب افت توان بسیار ناچیز بوده و همچنین بیشترین بازده حرارتی هم در همین دو ترکیب مشاهده شد. چنانچه فقط هزینه اجتماعی آلاینده‌ها در نظر گرفته شود، همه ترکیبات بیودیزل از دیزل خالص با صرفه‌تر می‌باشند
متن کامل [PDF 722 kb]   (2118 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: مدیریت سیستمهای انرژی
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۰/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA